Nordisk Infrastruktur 1
HAMN & SJÖFART Flygbild övre Stockholm Norvik Ham
n. Hamnen färdigställs under 2020 och kommer hantera både containrar och rullande gods. Foto: Stockholms Hamnar Hamn för Östersjöns större fartyg Text: Robert Gabrielsson Målsnöret närmar sig för byggnationen av Stockholm Norvik Hamn. Sedan det officiella spadtaget i september 2016 har det hänt en hel del. Under våren 2018 var man halvvägs genom projektet och under den närmsta tiden fortsätter arbetet med bland annat den nya järnvägen samt upprättning av infrastruktur på containerytan. 60 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 Arbetet med de enorma ytorna fortskrider enligt plan. Stockholm Norvik Hamn färdigställs under 2020 och kommer hantera både containrar och rullande gods. Byggnationen av den nya hamnen är en effekt av den ständigt växande Mälardalsregionen. – Vi ser att volymerna stiger och att det finns ett behov av den här hamnen. Stockholm Norvik Hamn är den tredje stora investeringen vi gör under ett tidspann på sex år. Tanken är att avlasta Sveriges infrastruktur på väg och järnväg och skapa en hållbar varuförsörjning via sjövägen till Stockholmsregionen och samtidigt förbättra förutsättningarna för den viktiga passagerartrafiken med 16 miljoner passagerare om året. Detta är vårt uppdrag som vi tilldelats av vår ägare Stockholm stad, säger Camilla Strümpel, kommunikationschef för Stockholms Hamnar. Stommen rest för huvudkontor Just nu etableras den infrastruktur som ska hantera inkommande och utgående gods på containerytan. Det handlar bland annat om dagvattenanläggningar och marksten. – Vi fortsätter med bygget på de stora ytorna, alltifrån byggnader till belysning. När arbetet med järnvägslinjen är klar så påbörjas arbetet med att lägga den nya järnvägen. I övrigt står tullvisitationsbyggnaden på plats och är slutbesiktigad. Stommen är rest för vårt huvudkontor och vi hål