Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Marmaray-järnvägen förbinder nu Europa o
ch Asien Text: Markku Björkman Turkiet invigde nyligen andra fasen av järnvägslinjen Marmaray, som nu förbinder Europa och Asien. Den officiella ceremonin hölls den 12 mars. Den reguljära pendeltrafiken på den 76,6 kilometer långa sträckan mellan stationerna Halkali och Gebze Termini på europeiska respektive asiatiska sidan startade onsdagen den 13 mars. Sträckan mellan städerna Halkalı-Gebze omfattar 43 stationer, varav 14 i den europeiska delen av Istanbul och de övriga ligger på den asiatiska sidan. Linjen har också en 14 kilometer lång järnvägstunnel som öppnades 2013. Tunneln har byggts under Bosporen. Marmaray-linjen kommer att användas av pendlare, linjetrafik och godstransporter. Dessutom är sträckan kopplat till andra transportsätt inklusive tunnelbana, spårvagn och expressbuss. Drygt 75 000 resande använder linjen varje timme och 1,7 miljoner passagerare per dag. Marmaray-linjen kommer att trafikeras av 34 Marmaray-tåget anländer till turkiska stationen Kazlıçesme. Foto: Wikipedia, kredit: R1410 - tiovagns- och 20 femvagns tågsätt av typ TCDD E32000. Tågen byggdes av sydkoreanska tillverkaren av rullande materiel Hyundai Rotem i samarbete med turkiska företaget TÜVASAS. Bombardier installerar ERTMS level 2 på på Malmbanan Text: Peter Höök Bombardier Transportation kommer att installera den senaste versionen av det europeiska järnvägsstyrningssystemet ERTMS Level 2, känd som Baseline 3 Release 2, på Malmbanan.Projektet har påbörjats under januari månad.Lanseringen av den första sektionen är planerad till 2021. Det var i slutet av 2018 som Trafikverket valde Bombardier Transportation som leverantör av ERTMS-lösningen till Malmbanan. Bombardier Transportation kommer att installera Interflo 450-lösningen som fick officiellt godkännande för drift i Sverige 2017. Systemet kan optimeras för högre hastigheter och stödja nätverksinteroperabilitet samtidigt som underhållskostnaderna reduceras. Interflo 450-lösningen erbjuder höga säkerhetsnivåer och hastigheter och kan blandas med redan befintliga ATP-system. Lösningen skapar hög tillgänglighet med lägsta möjliga livscykelkostnader, minimalt underhåll och service samt minskade leveranstider. Malmbanan utrustas med ERTMS. Foto: David Gubler NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 1 7