Nordisk Infrastruktur 1
STOCKHOLMSTRAFIKEN Ny depå i Vallentuna möjliggör
Roslagsbanans expansion och modernisering Den nya tågdepån i Molnby i Vallentuna tas i bruk när de nya tågen som ska trafikera Roslagsbanan i framtiden börjar levereras. Bild: Trafikförvaltningen Region Stockholm Text: Annika Wihlborg Roslagsbanan genomgår för närvarande en omfattande ombyggnad och modernisering. Som ett led i moderniseringen ska trafikförvaltningen i Region Stockholm köpa in tjugotvå nya sextio meter långa tåg som ska trafikera Roslagsbanans sträckor. Den nya depån i Molnby i Vallentuna dimensioneras för att man ska kunna ta hand om och serva de nya tågen där. Den nya depån byggs strax norr om Molnby station. Den kommer att bestå av två huvudbyggnader: en uppställningshall som placeras längs med trafikspåret samt en verkstads- och administrationsbyggnad som placeras inskjuten i slänten mot nordväst. Antalet trafikanter ökar stadigt på Roslags - banan, vilket innebär att en kapacitetsökning är nödvändig. Molnbydepån betraktas som en förutsättning för att kapacitetsökningen ska vara möjlig att genomföra. Verkstadshall och uppställningshall Molnbydepån, som byggs på ett 15 hektar stort område, kommer bland annat att innehålla en uppställningshall för tåg på 8000 kvadratmeter, en verkstadshall på 4000 kvadratmeter, en teknikbyggnad med likriktarstation, hjulsvarv för nya och befintliga fordon, ett närvärmeverk samt Depån är en viktig förutsättning för den kapacitetsökning som planeras på Roslagsbanan framöver. Bild: Trafikförvaltningen Region Stockholm utrymmen för kontor och administration. Depån beräknas stå klar under 2019, men man räknar inte med att kunna ta den i drift förrän år 2020 i samband med att de nya fordonen levereras från tillverkaren. –Tidplanen är att de nya tågen X15p levereras till Roslagsbanan och flyttar in hösten 2020. Under första hal NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 3 7