Nordisk Infrastruktur 1
FLYGANDE BILAR Årets kanske främsta dragplåster p
å elektronikmässan CES i Las Vegas i januari var Bell Helicopters ultracoola flygtaxi som eventuellt kan bli del av Ubers luftburna delningstjänst om några år när den är färdigutvecklad. Bell Nexus är en fyrsitsig VTOL-farkost på nära 3 ton med en maxhastighet på 240 km/h och hybriddrift. på helikoptertaxi. Resan ovan går på ungefär en tusenlapp och den som vill helikopterpendla inom São Paulo betalar runt 700 per resa. Inte jättebilligt, men inte heller superdyrt. I världens mest helikoptertäta stad har dessutom de superrika egna helikoptrar. Fast det finns ytterligare ett syfte med Voom. Ett större syfte. Och det är fungera som en testplattform och infasning av flygbilar. För Vooms ägare, den franska flygjätten Airbus, satsar nu för fullt inom området Urban Air Mobility, UAM, som är ett samlingsbegrepp för den väntande urbana lufttrafiken. I begreppet ingår allt från privata flygbilar till flygtaxi, persondrönare, transportdrönare och dagens redan etablerade flyg och helikoptrar samt den infrastruktur, trafikövervakning och reglering som kommer att krävas. – Urban Air Mobility kommer att revolutionera hur vi transporterar människor och gods i våra städer och förändra och påverka vår livsstil i 26 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 samma utsträckning som de smarta mobilerna har gjort, sa Jaiwon Shin, chef för Nasas luftfartsforskning i samband med lanseringen av ett forskningssamarbete med Uber om urban luftfart. En anledning till att börja trafikera städernas luftrum är att dagens städer, och då framför allt megastäder som Tokyo, São Paulo, Shanghai, New York med flera, redan idag är så övertrafikerade att de knappt fungerar. I São Paulo visar flera studier att hälften av den vuxna befolkningen tillbringar mer än två timmar om dagen i trafiken. Så genom att lyfta upp trafiken i luften kan städerna fortsätta att växa och medborgarna ta sig till sina arbeten och varorna till sina butiker. Taxidrönare i Bayern Nu i mars avtäcktes under högtidliga former Airbus självkörande flygtaxi CityAirbus på Rådhustorget i den bayerska staden Ingolstadt. Staden är en av drygt tjugo städer som anslutit sig till det EU-sponsrade projektet Urban Air Mobility Initiative där lokala myndigheter och privata aktörer tillsammans ska utveckla en infrastruktur som möjliggör urban luftfart med både transportdrönare och passagerarfordon. Även billtillverkaren Audi, som håller till i samma stad, är med på ett hörn. Flygtaxin, eller taxidrönaren, CityAirbus är en helelektrisk och självkörande quadrocopter med plats för fyra passagerare. Flygfordonet väger runt två ton och har fyra 2,8 meter stora rotorer med vardera två propellrar, en säkerhetsåtgärd i fall att en skulle lägga av. Varje rotor drivs av en elektrisk motor och styrs genom att variera varvtalet. Maxhastigheten är 120 kilometer i timmen. Marktester har gjorts och under våren ska de första provflygningarna göras på Ingolstadts flygplats. Runt år 2025 tror man att CityAirbus ska kunna gå i reguljär trafik som flygtaxi i staden.