Nordisk Infrastruktur 1
FLYGANDE BILAR med att hela himlen är full av sur
rande drönare och flygfordon, att det aldrig är lugn och ro? Eller kommer luftutrymmet i städer att vikas åt vissa viktiga transporter, exempelvis ambulanstransporter, och resten av trafiken hänvisas till vissa flygkorridorer? Flygande ”Volvo” Hur som helst väntar en enorm marknad. Investmentbanken Morgan Stanley skriver i en analys att marknaden kan vara värd nära 30 biljoner kronor år 2040, eller som minst 6 biljoner. Uber har sagt att de ska ha en fungerande luftburen taxiservice år 2023 med flygtaxi från bland annat Bell Helicopter. Över 100 olika sorters flygfordon är idag under utveckling. Och ja, några ser också ut som filmernas gamla flygbilar med både hjul och vingar, som exempelvis den flygande ”Volvon”, Terrafugia TF-X. Terrafugia ägs av Volvos moderbolag Geely och efter att man backat ut bilen ur garaget är det bara att veckla ut vingarna och gasa upp den i luften rätt från villagatan. n ”Den flygande Volvon”. Konceptbilen Terrafugia TF-X, som tillverkas av företaget Terrafugia som numera ägs av Volvos moderbolag Geely, är själva sinnebilden av en flygbil. Bilen får plats i garaget och kan sedan lyfta vertikalt genom att veckla ut två vingar med tiltrotor i änden. Väl uppe i luften tar en bakre inkapslad rotor över och får upp bilen i en maxhastighet av 320 kilometer i timmen. Konceptbilen har hybriddrift och en räckvidd på cirka 80 mil. Illustration: Terrafugia t NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 29 t