Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Vad kostar det att inte bygga nya stamban
or? Text: Katarina Svärdh vd, Europakorridoren Europa står för nästan 75% av vår export. I reda pengar betyder det att våra europeiska grannar betalar oss 1.500 miljarder kronor för varor och tjänster. Varje år. I ljuset av dessa siffror är det mycket svårt att förstå oviljan mot att investera i nya stambanor. En investering i storleksordningen 250 miljarder, som kommer att betala sig under minst 120 år, anses vara ’tokdyr’. Svensk kvalitet, innovationsförmåga och effektivitet är naturligtvis grunden för en framgångsrik svensk export. Men, den uteblivna satsningen på ett modernt trafiksystem isolerar Sverige. Med långa restider och med alldeles för låg kapacitet för gods på spåren riskerar vi väsentliga delar av de tusentals miljarder handeln med övriga Europa ger oss, varje år. Ute i Europa finns redan höghastighetsbanor. Här är snabba, effektiva resor och säkra pålitliga godstransporter redan en självklarhet. Varför ska dessa marknader acceptera att Sverige inte hänger med i utvecklingen, att det tar längre tid och är krångligare att handla med Sverige än med våra konkurrenter? Sverige exporterar för 1.500 miljarder kronor till Europa, varje år. Därmed står våra europeiska grannar för 75% av vår export. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 47