Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Tunneln sträcker sig 14 kilometer med ett
varierat djup på 30 till 90 meter. Foto: Stockholm Vatten och Avfall år genom bostadsområden, säger Stefan Rosengren. En ny tunnel byggs med konventionell teknik Bygget av den 14 kilometer långa tunneln mellan Bromma och Sickla har en planerad byggstart tidigast sommaren 2019. Tunneln byggs från flera fronter från sex etableringsområden och djupet kommer att variera mellan 30 och 90 meter. – Vissa sträckningar kommer att göras under befintliga tunnlar och vi har valt en sträckning som ska påverka miljön runtomkring så lite som möjligt. Sprängningarna görs med konventionell teknik, vilket innebär att vi spränger och förstärker. Tunneln blir som djupast under Mälaren, säger Stefan Rosengren.Huvudtunneln har en area på 21 kvadratmeter och blir cirka 5 meter hög och 4,5 meter bred. Byggnationen av hela tunneln beräknas ta fyra år. De som bor i närheten av tunneln kommer uppleva viss störning under tiden som sprängningar genomförs. Man beräknar dock att en enskild person eller fastighet kan uppleva störningar som längst under tio veckors tid. Beräknas vara klart 2029 Ombyggnation av de två anläggningarna och den nya tunneln beräknas vara klart till 2029. Under ombyggnationen kommer verksamheten att köras på som vanligt. Fram till dess ska bland annat 530 000 kubikmeter berg sprängas ur för Sicklaanläggningen under Hammarbybacken och forslas bort. Eftersom slamhanteringen dåmera kommer att ske inne i Henriksdalsberget skonas både invånare runt Sicklaanläggningen och skidåkarna i Hammarbybacken från illaluktande slam. n Stefan Rosengren, projektchef Stockholm Vatten och Avfall och Fredrik Åkesson, regionchef Suez. Foto: Robert Gabrielsson FAKTA Membranteknik: För att membranen ska hållas rena blåser man luft över dem. På det sättet får man bort slam och partiklar som fastnat. I Henriksdals reningsverk omfattar membrankassetterna en yta på 1,6 miljoner kvadratmeter vilket gör det till världens största reningsverk med membranteknik. Denna teknik kräver mindre utrymme och kan rena större mängder vatten än den konventionella tekniken. Membranen renar mikroplaster och utrustar för framtida miljökrav som till exempel läkemedelsrensning. Källa: Stockholm Vatten och Avfall FAKTA Tunnel: Byggstart planerad till sommaren 2019. 14 kilometer lång och byggs mellan Sickla och Bromma. Lutar 1 promille vilket innebär 1 meter per kilometer. Huvudtunneln har en area på 21 kvadratmeter, höjd på 5 meter och bredd på 4,5 meter. Under Mälaren är passagen större. Sprängningar och borrning kommer att ske vardagar mellan 07.00 och 22.00. Djup mellan 30 och 90 meter. Som djupast under Mälaren. Källa: Stockholm Vatten och Avfall NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 59