Nordisk Infrastruktur 1
HAMN & SJÖFART ler på med sprängningar för järnvä
gen. Vi har även gjutit klart bottenplattan till truckverkstaden, säger Camilla Strümpel. Möter framtidens behov En växel till den nya järnvägen kopplas in Nynäsbanan under våren. En mindre omläggning av väg 73 har genomförts med gott resultat. I november 2019 tar Hutchison Ports, som kommer att driva containerdelen, över sin del av hamnen för att kunna öppna i maj 2020. Fullt utbyggd planeras hamnen att ha kapacitet för att hantera FAKTA Stockholm Norvik Hamn: Byggs för både containerhantering och rullande gods. Ligger fem mil söder om Stockholm. Är granne med raffinaderiet Nynas AB och AGA:s LNG-terminal. Kommer att ha ett vattendjup på som mest 16,5 meter. Det möjliggör anlöp från Östersjöns större fartyg. Kommer att ha effektiva anslutningar till både väg och järnväg. Blir, när hamnen är fullt utbyggd, cirka 44 hektar. Kan hantera cirka 500 000 containers per år samt kunna ha en genomströmning av 200 000 fordon med rullande gods när hamnen är fullt utbyggd. Byggstart 16 september 2016. Byggtiden är drygt tre år innan Stockholms Hamnar kan ta emot det första fartyget år 2020. Containerverksamheten kommer att drivas av Hutchison Ports, en av världens största terminaloperatörer. Källa: Stockholms hamnar På bilden syns placeringen av Stockholm Norvik Hamn. Foto: Stockholms hamnar upp till 500 000 containrar och 200 000 fordon. – Vi kommer inte hantera dessa volymer till en början utan det sker successivt i takt med hur marknaden utvecklas. Den nya hamnen byggs för att möta framtidens behov på lång sikt, säger Camilla Strümpel. n NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 6 1