Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Oklar framtid för ballastfria spår Höghas
tighetståg i Spanien. Foto: Pixabay Text: Robert Gabrielsson Idag finns eller planeras det stambanor för höga hastigheter i cirka 70 länder runt om i världen men höghastighetsbanorna lyser fortfarande med sin frånvaro i det svenska järnvägsnätet. Det projekteras för tre sträckor med högre hastighet i landets södra halva och där handlar det om ballastspår, som tillåter hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. De tre sträckorna det handlar om är Ostlänken - Linköping till Järna, Göteborg till Borås samt Lund till Hässleholm. Dessa ingår i regeringens beslut om Nationell plan och ska verkställas mel44 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 lan 2018 och 2029. Vidare finns det inga direktiv kring hur övriga sträckorna mellan Stockholm till Göteborg respektive Malmö ska se ut. Här finns dock fortfarande förutsättningar för ballastfria spår som kan tillåta hastigheter över 300 kilometer i timmen. – Vi har inte försakat ballastfria spår när det gäller andra sträckor än de som projekteras nu. Det handlar mycket om i vilken takt man vill bygga ut systemet. För dessa tre korta sträckor skulle det bli en för stor investering för tågoperatörerna om banorna var ballastfria, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket. Kraftigt ökad kapacitet Förslaget som är på tapeten ligger inom ramen