Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG – Elbilar och batteriflyg blir bra för mi
ljön, men löser inte behovet av snabbhet och kapacitet. Det kommer fortfarande att ta 6 timmar att köra bil mellan Malmö och Stockholm. Höghastighetståget klarar samma sträcka på mindre än tre timmar. – Ett nytt trafiksystem i Sverige gynnar dessutom – som sagt – samarbetet och handeln med Europa och därmed vår export. Varför ska Sverige, som är ett ekonomiskt litet land och helt beroende av utrikeshandeln, riskera att hamna utanför en europeisk gemenskap? På sina håll höjs röster som säger att vårt land är för litet för höghastighetståg. Vissa menar att det blir dyrare än lilla Sverige kan klara. Men de nya stambanorna kommer inte att sakna resenärer. Redan vid 9 miljoner resande per år blir höghastighetsjärnvägen lönsam. Beräkningar visar att vi i Sverige kan räkna med 13 miljoner resande, när effektiva kommunikationer verkligen finns. Många tror att infrastruktur alltid blir dyrare än beräknat. Det är inte sant. Trafikverket har Här planeras för nya stambanor – höghastighetståg – som blir pulsådern i ett helt nytt trafiksystem där alla trafikslag samverkar. Karta: Europakorridoren Med nya stambanor får de gamla banorna (äntligen) kapacitet att på ett konkurrenskraftigt sätt lyfta gods från vägarna. Vinsterna är stora, både sett till miljö och till säkerhet. – Med ett nytt trafiksystem kan kommunikationerna utvecklas i takt med samhället. Den nya informationstekniken tar bort rutinarbete, men ökar behovet av kvalificerade möten. Därför ökar resandet när vi får bättre kommunikationer. – Höghastighetstågen på de nya stambanorna blir ett miljövänligt och konkurrenskraftigt alternativ till bilen och flyget. Medan andra transportslag räknar sina klimatutsläpp i kilon, räknar det moderna tåget i mikrogram. De nya stambanorna blir ett mycket effektivt sätt att nå de mål som klimatlagen stadgar. jämfört utfall mot budget för nio stora projekt mellan 2011 och 2015. Sex projekt blev billigare än beräknat, två blev dyrare och ett landade precis på budget. Fördomar är aldrig ett bra beslutsunderlag – det gäller även beslut om infrastruktur. De nya stambanorna blir pulsådern i ett bättre Sverige. Därför är det så viktigt att de byggs. Nu, i ett sammanhang och utan onödiga dröjsmål. n ANLÄGGNINGSPRODUKTER FÖR BROBYGGANDE Ponovas idé är enkel: Högkvalitativa och anpassningsbara produkter tillsammans med mycket hög kompetens skall ge kunden den absolut bästa helhetslösningen för brobyggande. Ponova tillverkar vägtrummor och rörbroar av plåt och plastbelagd plåt på vår fabrik i Lycksele. Utöver de egenproducerade produkterna marknadsför och säljer vi: vägtrummor/ dagvattenrör av plast, dränering, geotextil/geonät, gabioner samt övrigt VA-material såsom brunnar, avloppsrör, slamavskiljare och minireningsverk. betäckningar, NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 49