Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Ett sammanlänkat “Österrike och Danmark”
Norrbotniabanan är en viktig länk i den föreslagna förlängningen av stomnätskorridoren Skandinavien Medelhavet. - Under våren 2019 beslutas om stomnätskorridoren, Skandinavien – Medelhavet, ska förlängas vidare norrut från Stockholm till Narvik i Norge och Uleåborg i Finland. Den största strukturella förändringen på över hundra år i norra Sverige väntar när Sveriges två största regioner Västerbotten och Norrbotten, lika stora som Danmark och Österrike, länkas samman med ny järnväg. Längs kusten i Norr- och Västerbotten bor idag 65 % av länens befolkning. Stråket mellan Umeå och Luleå, i en två mil bred remsa från kusten, är faktiskt den mest tätbefolkade regionen utanför storstadslänen Stockholm och Malmö, på samma nivå som Västra Götaland. Ändå finns det inte ett enda järnvägsspår mellan kuststäderna idag. Trots avsaknaden av en kustnära järnväg går det bra för norra Sverige, väldigt bra. Men kapaciteten måste öka både för gods- och persontrafik. Norrbotniabanan underlättar och expanderar kapaciteten för godstransporter genom att skapa en dubbelspårsfunktion tillsammans med stambanan genom övre Norrland, något som länge efterfrågats av basindustrin och näringslivet i stort. Det blir nu möjligt att leda om trafiken till annat elektrifierat spår i händelse av trafikstörningar samtidigt som volymerna kan öka och det blir möjligt för fler företag att transportera gods på järnvägen, inte minst för att säkra vidareförädling i södra Sverige. Men banan behövs också för att klara kompetensförsörjningen i norr. Den skapar en attraktiv arbetsmarknads- och näringslivsregion med möjligheter till större kompetensutbyten med den svenska bas- och förädlingsindustrin. Därför är det oerhört glädjande att Norrbotniabanan nu finns med, till hälften, i den Nationella transportplanen och att bygget har påbörjats från Umeå. I regeringens januariöverenskommelse står att De me t tätsn u a f S U Sk e länån meå –Luleå Västra Göta nla ds län uttannföör storstadsllännen. Inv km/ to khc olm läns 304 110 65 65 ät ftbbefoolka ed regionen s ä 2 • Umeå • Luleå ”planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras”, vilket öppnar dörren för den fortsatta planeringen till Luleå. Norrbotniabanan AB har sedan tidigare ett nära samarbete med Trafikverket gällande planeringen mellan Umeå och Skellefteå och tillsammans med än fler parter kikar man nu på vilket sätt planeringen skulle kunna intensifieras. Arbetet pågår för fullt. Sedan 2013 ingår Norrbotniabanan i det Eu• Stockholm • Gothenburg Landets tredje mest tätbefolkade region utanför storstadslänen ligger mellan Luleå och Umeå i en 2 mil bred remsa från kusten och inåt landet, samma täthet som Västra Götalands län. Källa: Trivector 2017. 42 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 ropeiska stomnätet för järnväg, vilket ska stå klart till 2030. Under våren 2018 begärde den svenska regeringen att EU skulle se över möjligheterna att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Skandinavien– Medelhavet, från Stockholm till Narvik i Norge och Uleåborg i Finland. Det pekar tydligt på betydelsen av detta transportstråk. Beslut väntas i vår. Sammantaget innebär det att hela banan skulle kunna stå klar i närtid till 2030. Det är mer än efterlängtat då behoven är mycket stora. n