Nordisk Infrastruktur 1
BERGDAGARNA Bergdagarna 2019: Infrastrukturfokus
på Bergdagarna 2019 Text: Simon Matthis På tvådagarskonferensen Bergdagarna 2019, en konferens som arrangeras av Svenska Bergteknikföreningen, ägnades en hel session åt infrastrukturprojekt. Dessutom delades priset Årets Bergssprängare ut. Inledningstalade gjorde Per Tengborg, ordförande för BeFo, Stiftelsen Bergteknisk Forskning, och han fokuserade mycket på ny teknik, som AI, VR och maskinlärning. Per Tengborg öppnade konferensen med att berätta att BeFo nu fått en ny organisation: – Det här är första året med en ny organisation. I fortsättningen kommer vi att vara helt inriktade på forskning och utveckling plus innovation, sade han och övergick sedan till att tala om AI, VR och maskininlärning: – Det talas mycket om AI, VR, maskininlärning och digitalisering i media, men kanske inte i bergbranschen. Dock ligger gruvor i framkant, framhöll han. Per Tengborg kunde dock berätta att de nyligen fått in en ansökan om projekt kring modellering av berggrunden med hjälp av AI. – Man hoppar till när man ser det! Att man kan använda AI för att bestämma grundvattennivåer och bergytan. NCC:s Lars Rapp utsågs till Årets Bergsprängare på Bergdagarna 2019. Foto: Svenska Bergteknikföreningen Stora potentialer för AI Men med den enorma mängd data som genereras av till exempel geofysiska undersökningar, borrningar och geologiska karteringar finns säkert stora potentialer för AI också inom bergmekanik. – Naturligtvis behövs det en erfaren geolog för det är rätt komplexa sammanhang. Men jag tror att med det här kan vi komma ett steg vidare. Låt oss se om tekniken kan utveckla våra metoder. På konferensens andra dag, Bergteknikdagen, låg fokus mycket på teknik och infrastrukturprojekt. Karin Bäppler berättade om projektutmaningar i samband med bygget av Follobanan i Norge, Norges längsta och största järnvägstunnel, och användandet av TBM-maskiner där. Det var en utmanande uppgift att få in och montera ihop TBM-maskinen under marken. – Då måste ganska krävande logistiklösningar användas, framhöll hon. Norrbotniabanan Per Vedin, Trafikverket, talade sedan om Norrbotniabanan under rubriken: ”Norrbotniabanan – en tunnel och bergskärningar för framtidens järnväg”. Skämtsamt inledde han sitt föredrag Karin Bäppler berättade om projektutmaningar i samband med bygget av Follobanan i Norge, Norges längsta och största järnvägstunnel. Foto: Simon Matthis 5 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 med att säga: – Många av er ser frågande ut och verkar undra: ”Men Botniabanan, är inte den redan byggd?” Ja, men Norrbotniabanan börjar där Botniabanan slutar i Umeå och går mellan Umeå och Luleå, en sträcka på 270 kilometer. Den stora utmaningen i projektet ligger i att bygga för både person- och godstrafik, framhöll Vedin. Den första etappen av banan planeras som dubbelspår. Norrbotniabanan har dragits i långbänk, kunPer Tengborg, ordförande för BeFo, Stiftelsen Bergteknisk Forskning, öppnade konferensen och fokuserade mycket på ny teknik som AI, VR och maskinlärning i sitt inledningsanförande. Foto: Simon Matthis