Nordisk Infrastruktur 1
BERGDAGARNA nästan 10 meter utanför en nedanligga
nde vertikal slänt. I omgång har man utrett hur stabilt berget är. – Helst har man velat slippa åtgärda det, förklarade Björn Sandström. Nu har dock berget säkrats efter omfattande bergarbeten, som bland annat inkluderar 40 meter långa linstag, bergrensning, bultar och kontreforter. Som underlag för förstärkningarna har man använt 3D-modeller baserade på laserskanning både från marken och drönare. – Bergarbetena har till väldigt stor del skett med repteknik, men ibland har det för farligt för reparbeten, sade Sandström som betonade att det varit långtifrån oproblematiskt att installera linstagen. Enligt WSP har projekteten inneburit såväl tekniska som arbetsmiljömässiga utmaningar. – Avslutningsvis vill jag betona vikten av att Gästföreläsare Priscilla Nelson vid Colorado School of Mines, USA, talade om undermarkskonstruktioner, geologi och geotekniska risker. Foto: Simon Matthis de Per Vedin berätta, som grävt fram de första planerna på en sådan bana - och de är daterade 1923. – Så den politiska processen har tagit nästan 100 år. Tunnelbygge Särskilt komplicerad är den första etappen av Norrbotniabanan, där man planerar partiellt dubbelspår i järnvägstunnel, Ersmarkstunneln. och har övervägt olika billigare alternativ och att även att vänta med en utbyggnad. – Nu blir det en tunnel och vi ska höja ribban där, bland annat genom användande av elektroniska sprängkapslar och krav på certifiering av yrkesarbetarna, sade Per Vedin som senare fick en publikfråga om varför de valt elektroniska sprängkapslar. – Framför allt för arbetsmiljön och kvaliteten. De ger bättre sprängresultatet och minimerar risken för skador genom dolor. Nu håller Per Vedin på att ta fram förfrågningsunderlag till bland annat tunnelelement och markentreprenader. – Förhoppningsvis blir det byggstart vid nästa halvårsskifte, sade han. Spektakulärt överhäng Ett infrastrukturprojekt av ett helt annat slag berättade Björn Sandström från WSP Sverige om, ”Ulvesund och upplösningen på ett 115 år gammalt släntstabilitetsproblem”. Men också det är ett projekt som stötts och blötts i många i år. I det här fallet ända sedan 1904, då en jordbävning orsakade ett överhäng kallat Näsan. Alltsedan dess har den spektakulära Näsan hängt hotfullt över en väg som löper nedanför den. Den sticker ut lyssna på bergarbetarna, särskilt när det gäller oprövade metoder, och att vara flexibel och att förändra lösningarna genom att diskutera dem steg för steg. Prisutdelning Bergdagarna avslutades med att priset Årets Bergsprängare delades ut. Det gick i år till Lars Rapp från NCC. Rapp började i branschen redan som 16-åring. – Att få det här priset är en stor händelse för mig. Jag är mycket glad och vill tacka mina kollegor och arbetskamrater. Utan dem går det inte att göra säkra och bra jobb, säger Lars Rapp, Supervisor på NCC Industry. Lars Rapp har arbetat med såväl små som stora projekt och hanterat allt ifrån tätsömmar, rörgravar, husgrunder, vägbyggen, industritomter till bergtäkter. Priset delades ut på Grand Hotel under Bergdagarna av Orica. n Per Vedin, Trafikverket, talade om Norrbotniabanan. Foto: Simon Matthis Nedim Radončić och Karin Bäppler på sessionen Infrastrukturprojekt på Bergdagarna. Foto: Simon Matthis NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 5 3