Nordisk Infrastruktur 1
FLYGANDE BILAR De flygande bilarna är här Text: M
agnus Nilsson Redan Henry Ford drömde om flygande bilar men på hundra år har inget hänt, fram tills nu. Tekniken har börjat hinna ikapp fantasin och just nu pågår en rad provflygningar runt om i världen med flygfordon tillverkade av tungviktare som Boeing, Airbus och Bell Helicopter. Finansmarkaden hejar på och tror att det inom kort kommer att bli en biljon - industri och allt fler aktörer ger sig in i leken för att inte lämnas kvar på marken när städerna förvandlas till flygplatser. Du anländer till São Paulo-Guarulhos Internationella flygplats i Brasilien. På väg mot bagagebandet tar du upp mobilen och knappar in dig på Voom-appen och bokar en plats ombord på helikoptertaxin in till City. Utanför tullen följer du med en Voom-anställd till helipaden och den väntade helikoptern och 12 minuter senare landar du på ett tak i City. Hade du tagit en markgående biltaxi som fått tuta sig fram i den stillastående trafiken hade du inte varit framme förrän två timmar senare. Vooms on demand-tjänst för helikoptertaxi har nu funnits ett par år i São Paulo och är ett slags Ubertjänst för helikoptrar. Företaget äger inte själva några helikoptrar utan anlitar lokala ägare och piloter. Syftet med tjänsten är att pressa priset Redan 2020 ska Uber börja testflyga och 2023 ska företaget ha reguljär verksamhet med on-demand flygningar i städer som Dallas och Los Angeles i USA. Genom att bygga enorma skyports, eller flygterminaler, gärna över snart utdöda vägnät, hoppas man kunna få till så stora volymer att priserna på urbana flygresor inte blir högre än en bussbiljett. Bild: Uber NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 2 5