Nordisk Infrastruktur 1
STOCKHOLMSTRAFIKEN Den nya stationen invigdes den
1 april 2019. Foto: John Hardwick också på finansieringen av projektet. Man räknar med att cirka 4 200 personer kommer att kliva på tåget på stationen en vanlig vardag. Station Vega byggs längs med Nynäsbanan, härifrån kommer man kunna resa in till Stockholm central på 25 minuter. Det nya stationshuset och det intilliggande torget kommer att bilda stadsdelens centrum. Järnvägen passerar genom Vega på hög bank och vid stationsområdet ska tågen gå på två separata järnvägsbroar så att en huvudgata och en bussgata kan passera under broarna. Spårområdet har vidgats så stationsbyggnaden har kunnat integreras mellan järnvägsbroarna. Har lyckats hålla såväl tidsplan som projektbudget Stationsbyggnaden består av två våningsplan. Över järnvägen har man även byggt en gång- och cykelbro som länkar samman Vega med befintliga kringliggande bostadsområden. Fram till 1973 fanns en station längs med Nynäsbanan som hette Vega, men den var väldigt liten och låg en dryg kilometer norr om den plats där den nya stationen byggts. –Vi har lyckats hålla tidsplanen, även om projektet bitvis varit relativt komplext. Redan 2013 satte vi målet att öppna stationen under första kvartalet 2019, vilket vi kommer att lyckas med. Även om vi inte har summerat alla böcker eftersom projektet ännu inte är helt avslutat så ser det ut som att vi även lyckas hålla vår projektbudget. Nu befinner vi oss i sluttampen av projektet, för närvarande pågår bland annat inspektionsarbeten, säger Gunnar Hammar, Trafikverkets projektledare för Vega station. Den största utmaningen i arbetet med att bygga Vega station är, enligt Gunnar Hammar, att bygga en ny station på en befintlig dubbelspårssträcka som trafikerats under i princip hela byggtiden. Den nya pendeltågsstationen kommer att bli ett naturligt nav och en självklar samlingsplats i Vegastaden. n Stationen ligger längs med Nynäsbanan. Foto: John Hardwick NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 3 1