Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Med höghastighetståg och nya stambanor få
r vi större räckvidd. Då blir det blir lättare att hitta rätt utbildning och rätt jobb – och det boende du vill ha. Det gynnar både storstad och landsbygd. Vi kan aldrig begära att våra handelspartners i Europa ska välja oss om vi inte klarar samma krav som andra. Att satsa på ett modernt trafiksystem och därmed värna Sveriges konkurrenskraft kommer givetvis att kosta. Denna kostnad måste dock sättas i relation till de nya banornas livslängd, som är minst 120 år. Därför ska nya stambanor inte ses som en engångskostnad som belastar landets driftsbudget utan som en långsiktig investering som ska lösas med en alternativ finansiering. Stora kostnader ska hanteras med stor respekt. Men, det är också relevant att vända på kostnadsfrågan: Vad kostar det oss att inte bygga? Vinsterna är nämligen betydande. – Ett modernt trafiksystem med snabba kommunikationer ger oss större regioner och därmed större marknader. Det blir lättare för människor att hitta rätt utbildning och rätt jobb – och enklare för företagen att hitta den kompetens de söker. Det gynnar hela samhället, både storstad och landsbygd.Slagkraften hos ett effektivt trafiksystem kan vi redan idag se i det starkt ökande intresset för att resa med tåg i Europa. – Sedan lång tid är det trångt på det svenska Katarina Svärdh vd, Europakorridoren 48 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 järnvägsnätet. Den ökade persontrafiken tränger undan godset, som istället hamnar på lastbilar.