Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Två stora finska järnvägsprojekt på väg
Text: Markku Björkman Det finländska Kommunikationsministeriet kan fortsätta beredningen av projektbolagen Finlandsbanan (Suomirata) och Entimmeståget till Åbo (Turun tunnin juna), men företagens aktieägaravtal ska godkännas av nästa regering. I enlighet med detta är det också nästa regering som ska fatta beslut om att bilda de dotterbolag hos Nordiska Järnvägar AB (Pohjolan Rautatiet Oy) som ska stå bakom Finlandsbanan och Entimmeståget till Åbo. Däremot kan Nordiska Järnvägar Ab bilda bolaget Rail Baltica, ett materielbolag och ett fastighetsbolag. Detta blev klart under en diskussion som kommunikationsminister Anne Berner förde med justitiekansler Tuomas Pöysti den 14 mars 2019. Finländska regeringens finanspolitiska ministerutskott förordade den 1 februari 2019 kommunikationsministeriets förslag om att man för att utveckla järnvägsbranschen på ett övergripande sätt och för att främja stora investeringar i spårtrafik bildar ett av staten helägt aktiebolag, som i sin tur i ett senare skede bildar ett antal dotterbolag. Den 14 februari 2019 bildade kommunikationsministeriet i enlighet med statsrådets beslut aktiebolaget Nordiska Järnvägar AB. Tills vidare har inga dotterbolag bildats. Statsrådets allmänna sammanträde fattade den 21 februari 2019 beslut om att bemyndiga statsrådets kansli att tillföra Nordiska Järnvägar Ab kapital. Bolaget kapitaliserades den 28 februari 2019. Finländska regeringen vill utveckla järnvägsbranschen på ett övergripande sätt och för att främja stora investeringar i spårtrafik grundas ett av staten helägt aktiebolag, som i sin tur i ett senare skede bildar ett antal dotterbolag. Foto: VR.fi De pågående järnvägsprojekten har delvis drivits i samarbete med en del städer. - Förhandlingarna om aktieägaravtal för dotterbolagen bakom Finlandsbanan och Entimmeståget till Åbo har redan slutförts med Helsingfors, Tammerfors, Vanda, Esbo och Åbo. Aktie - ägaravtalet för Finlandsbanan var öppet även för Tavastehus, Riihimäki och vissa andra städer, säger minister Berner. - För staten och kommunerna hade finansieringen för att starta bolagen varit totalt 30 miljoner euro för Finlandsbanan och 20 miljoner euro för Entimmeståget till Åbo, konstaterar Berner. Diskussion om Östbanan Det var meningen att projektbolagsmodellen skulle tillämpas också för att snabba upp byggandet av Itärata (Östbanan). - I fråga om Östbanan hade vi redan nått samförstånd med landskapsförbunden. Vi har också gjort framsteg i diskussionerna med vissa städer. Diskussioner har förts med Borgå, Kouvola, Villmanstrand, Imatra, Joensuu, S:t Michel, Pieksämäki, Kuopio, Idensalmi och Kajana, säger minister Berner. Första genomslaget i Förbifart Stockholm Text: Peter Höök Nu har det första genomslaget i E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar genomförts. Genomslaget gjordes i en av tunnlarna mellan Skärholmen och Sätra och är det första av många genomslag i E4 Förbifart Stockholm. De första sprängsalvorna i huvudtunnlarna sprängdes i Skärholmen 2016 och nu möts de två tunnelfronterna, vilket är en stor milstolpe för hela projektet. – Vi har haft utmaningar kring teknik, material, transporter och logistik. Samtidigt har vi också lärt oss mycket och tagit med oss stora erfarenheter inom denna tunneldel. Det vi tar med i det fortsatta arbetet säger David Philipsson som är samordnande byggledare på Trafikverket. Närmast framöver fortsätter arbetet med förstärkning och säkring av berget i den nu genombrutna tunneln med förstärkning för att vi ska kunna börja transportera ut massor den vägen.Totalt har man sprängt 10 200 meter i området, gå in på vår sida www.trafikverket.se som visar hur långt vi kommit tunnlarna i alla och upptäck var alla tunnelfronter befinner sig. Många fler genomslag mellan Kungens kurva och Häggvik väntar. De kommer att ske både under jord i bergtunnlarna men också tunnelgenomNu möts de två tunnelfronterna i Förbifart Stockholm. Foto Trafikverket slag som möter markytan och dagsljuset. Det genomslag som ligger närmast i tiden är i Kungens kurva och är ett så kallat ovanjordsgenomslag likt bilden nedan. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 • 1 9