Nordisk Infrastruktur 1
AKTUELLT Th1ng levererar smart stadsnät till Land
skrona Text: Peter Höök Den nya tidens operatör med fokus på att leverera smarta uppkopplade tjänster till privatkunder, företag, fastighetsägare och kommuner lanseras nu i Landskrona Energis Stadsnät. Bakom operatören, som ska bli de uppkopplade tjänsternas nav med ett enkelt gränssnitt för en mängd olika tjänster finns tidigare ledande personer från bland annat Bahnhof, IP-Only och Spotify. – Vår ambition är att bli någonting mer än de befintliga internetoperatörerna på marknaden. Vi kommer att leverera ett helhetskoncept kring alla de smarta tjänster för hem, företag, fastigheter och kommuner som nu börjar att komma ut på marknaden. Th1ng fortsätter med sin nationella lansering och etablerar sig i Landskrona Energis Stadsnät, vilket ger oss möjlighet att erbjuda våra tjänster för både konsumenter och företag. Landskrona Energi är en strategisk och naturlig partner för oss, säger Klas Westholm, vd för Th1ng. – Vi har jobbat hårt för att erbjuda samtliga hushåll och företag i Landskrona en uppkoppling Bygger vidare på fibernätet med nya smarta lösningar. Arkivbild via fiber och har nu nått målet. Parallellt med utbyggnaden har vi verkat för ett attraktivt och brett tjänsteutbud i Stadsnätet. – Med Th1ngs tjänsteutbud får vi en tjänsteleverantör som är den så kallade nya tidens operatör, vilken rimmar väl med vårt sätt att bygga Banavsnitten bör utvecklas även i östra och norra Finland Text: Markku Björkman Enligt en färsk utredning bör bannätet i Finland utvecklas jämlikt med tanke på både persontrafiken och näringslivets transporter. – Eftersom persontågstrafiken inte är en tidseffektiv transportform jämfört med personbil från Östra Finland till huvudstadsregionen, har persontågstrafiken inte ökat. Östra Finlands dåliga nåbarhet gör för sin del också att det är svårare att utveckla näringslivet och turismen i regionen. Det att anslutningsförbindelserna inte fungerar har också sin inverkan på att tågresandet inte har utvecklats i positiv riktning, säger utredaren Pasi Holm på den finländska Näringslivsministeriets hemsida. Banavsnitten och förbindelserna i Kajanaland, Norra Karelen och Norra Savolax bör förbättras för att säkerställa regionernas attraktionskraft. Regionernas nåbarhet är väsentlig med tanke på företagens beslut om var de ska etablera sig, tillgången på arbetskraft och turismen. Holm föreslår att det borde läggas större vikt vid näringslivets transportbehov när banprojekt planeras. Så har man gjort i Sverige. Under de se1 6 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 2 20 1 9 naste 15 åren har tyngdpunkten vid utvecklandet av bannätet i Finland legat på persontrafiken. När det läggs mindre vikt vid näringslivets transporter blir banprojekt som är viktiga för näringslivet undanträngda. Att samordna person- och godstågstrafiken är vidare på vårt fibernät med nya smarta lösningar som ska kunna användas, för till exempel välfärdstjänster så att vi kan bo kvar hemma längre, säger Eric Martler, Stadsnätschef på Landskrona Energi. Näringslivet i Norra Finland kräver ökad satsning på nya järnvägsförbindelser. Foto: Siemens redan nu svårt på Savolaxbanan. Läget riskerar att förvärras om de nya bioproduktsfabriker som har planerats i Norra Savolax blir verklighet. Återinförande av nattågsförbindelse från Kajana skulle underlätta vid arbetsresor Från Kajanaland och Norra Savolax finns för närvarande ingen tågförbindelse som skulle göra det möjligt för passagerare att arbeta en hel dag i Helsingfors. Holm föreslår att förbindelsen återinförs. – Enligt en utredning som kommunikationsministeriet gjorde 2010 skulle nattågstrafik från Kajana kräva ett stödbelopp på under 1,5 miljoner euro per år. Stödandelen för en nattågsresa från Kajana skulle vara cirka 50 procent – samma som t.ex. det nuvarande stödet för huvudstadsregionens kollektivtrafik, jämför Holm. – När jag har besökt Östra och Norra Finland har utvecklandet av järnvägstrafiken framträtt som en nyckelfråga i diskussionerna om regionens livskraft. Nåbarheten har stor betydelse även för turismen. Jag är mycket glad över att det i utredningen lyfts fram flera, mycket konkreta utvecklingsförslag. Jag anser att förslaget om den nya tidtabellen för nattåget från Kajana är mycket intressant, tackar näringsminister Mika Lintilä.