Tidningen Energi 1
FOKUS Digitaliserade elnät har vi kapat 20 000 pa
pperssidor per år, säger Niklas Almgren, specialist på Göteborg Energi Nät. Ett annat exempel är att företagets driftmontörer De lågt hängande frukterna är att effektivisera det interna arbetet. Lars Nordström, professor i elkraftteknik på KTH har med sig en surfplatta med NISinfo och en digital karta och lägger in informationen direkt ute i fält. – Det som är kvar nu för vår del är ökad automatisering. Vi har en pilotledning i ett område med 12 kV där skadedrabbade områden ska kunna sektioneras bort automatiskt. Målet är att kunna ha mer automation på skadedrabbade sträckor. Även Göteborg Energi har påbörjat utrullningen av smarta elmätare, med start i februari. – De nya mätarna innebär att vi får mycket bättre koll, på varje punkt i lågspänningsnätet. Vi får numera information i vår driftledningscentral om ett pågående fel i lågspänningsnätet i samma ögonblick som det inträffar, vilket vi sedan kan agera på, säger Niklas Almgren. De nya mätarna innebär också att kunderna kan få en massa mer information om sin elanvändning – och här ökar kraven. – Vi måste möta upp kundkraven på ett bättre sätt. Kunden har allt större vilja att se energianvändningen själv via effektuttagen. Och det handlar om kommunikation också – vi behöver bli bättre på att förstå våra kunder, säger Isabella Andersson, kundvårdsansvarig på Göteborg Energi Nät. – Vi har en app idag som vi vidareutvecklar och får en mängd förfrågningar kring nya tjänster. Vi bjuder också in företag som vill testa nya lösningar och tjänster. Med fler digitala mätpunkter blir det även enklare att utveckla den lokala marknad för effektflexibilitet som Göteborg Energi startat, Effekthandel Väst, där elkunder kan delta, till exempel genom att dra ner sin elanvändning. – Här vill vi gärna ha med fler kunder, till exempel fastighetskunder eller aggregatorer med hushållskunder. Om vi kan kapa bort effekttoppar under höglasttimmar kommer vi inte behöva bygga ut elnätet lika mycket, konstaterar Ferruccio Vuinovich. R elativt få elnätsföretag verkar ha kommit så långt som Göteborg Energi med sina digitala satsningar, vilket Power Circles studie visar. En förklaring kan vara de regleringar som finns, enligt Lars Nordström, professor i elkraftteknik på KTH. – Elnätsföretagen och Energimarknadsinspektionen har bekymrat sig över regleringsmodeller och kalkylräntor. Det har hämmat utvecklingen. Digitala lösningar bygger inte kapitalbas på samma sätt, säger Lars Nordström som jobbat mycket med tillämpad forskning med fokus på elnät. – Sedan är energibranschen också tillförlitlighetsdriven, lugn och trygg där vi historiskt sett haft ett säkert kraftsystem med vattenkraft och kärnkraft. Jämför med Danmark där man så länge satsat på vindkraft. De har en helt annan kraftsystemdynamik som drivit på digitaliseringen av elnäten. Men nu går utvecklingen rasande snabbt även i Sverige och fler digitala åtgärder har potential att bli lönsamma, menar Lars Nordström. Vad bör elnätsföretagen prioritera för digitala åtgärder i det här arbetet? – De lågt hängande frukterna är att effektivisera det interna arbetet genom till exempel fjärrstyrning, enklare omkopplingar och proaktiva underhållsåtgärder. Däremot är Lars Nordström mer tveksam till att elnätsföretagen ska satsa så mycket på nya tjänster. – Man kan jämföra med telenäten. Här hade ju till exempel Telia och andra operatörer en konkurrensfördel tidigare, men nu är det ingen som bryr sig om vem man surfar med. Elleveransen är lite som surfen, säger Lars Nordström som tror att denna marknad i huvudsak kommer tas över av externa leverantörer, vilket ju de nya elmätarna öppnar upp för. Men oavsett vem som tar över denna del av marknaden kommer digitaliseringen av elnäten fortsätta och troligen ge mervärde till kunderna. Men det kan också innebära fördelar för hela elsystemet. – Digitaliseringen bidrar till att hela elsystemet kan användas mer resurseffektivt. Vi kan använda mer av vår infrastruktur på ett smartare och mer flexibelt sätt, säger Elham Kalhori som menar att digitaliseringen även får andra effekter. – Hela den här utvecklingen kräver nya och mer tvärvetenskapliga kompetenser. För energiföretagen betyder det att de måste göra sig mer attraktiva som arbetsgivare samtidigt som de måste etablera samarbeten med nya aktörer. 22 NR 1 2023 TIDNINGEN ENERGI