Tidningen Energi 1
VIRTUAL REALITY VR, virual realtity, är en datate
knik som simulerar miljöer och med hjälp av VR-glasögonen kan man se bilder av den datorbaserade modellen av miljön. VR-glasögonen känner av åt vilket håll man riktar blicken och visar då bilder av modellen i motsvarande riktning. Det innebär att man kan betrakta modellen från olika håll genom att till exempel vrida eller luta på huvudet. Tekniken utvecklades från början av dataspelsdesigners, men används numera även inom en rad skilda områden som undervisning av kirurger och vid projektering av fjärrvärmeanläggningar. Källa: Wikipedia grader och därefter mäter den miljoner punkter ifrån dess positioner. Den visar exakt hur det ser ut ner på millimeternivå, förklarar David Jonsson på FVB och fortsätter: – Därefter används dessa värden i en 3Dmodell i datorn. När vi sedan projekterar kan vi göra det med bättre precision och förhålla oss till annat som finns i byggnaden som exempelvis befintliga installationer. Det gör att vi kan projektera rätt från början, säger David Jonsson. Punkterna från skanningen optimeras i en ytmodell och därefter läggs fotografier från lokalen på ytmodellen, vilket gör att den visar hur det ser ut i nuläget. Den kompletteras sedan med en CADritad modell som lägger till de nya delar som FVB har projekterat. Ytmodellen i kombination med CADmodellen blir en fil som sedan visas i VRmiljön. Det går även att titta på denna modell i ett vanligt visningsprogram på datorn, men då utan känslan som man får genom VR som innebär att man kan gå runt i den miljö som är aktuell. P å SalaHeby arbetar en mindre projektgrupp på fem personer med att undersöka förutsättningarna för ny elproduktion genom kondensdrift. – Vanligtvis får man en layoutritning i 2D och kanske några enstaka 3Dbilder vid en presentation av en projektering. Då är det svårt att bedöma hur trångt det är. När vi skulle få projekteringen presenterad för oss i VR visste vi inte riktigt vad vi skulle vänta oss och det ska erkännas att vi var lite skeptiska, säger Mattias Lagerwall. – Men när man väl tog på sig VRglasögonen och förstod hur man skulle gå runt i miljön, så var det klockrent för man såg hur det kommer att se ut i verkligheten. Det var ett extremt bra och effektivt sätt att presentera hur ombyggnationen kommer att se ut när den är klar. Sedan när vi gick ut i pannhallen på riktigt var det mycket enklare att förstå hur det visuellt kommer att se ut, säger han vidare. Ytterligare en fördel med en VRpresentation är att de personer som inte har VRglasögonen på sig kan följa med på en projektorskärm vad den med glasögonen ser just nu. – Personen med VRglasögon har också ett pekverktyg i handen, så den kan visa på vad som eventuellt behöver justeras. Det var visuellt bra för den med VRglasögon, men också för oss som satt bredvid, säger Mattias Lagerwall. Enligt David Jonsson blir projekteringen både billigare och enklare eftersom man kan gå in i ett tidigt skede och göra justeringar. Mattias Lagerwall håller med. – Det är bättre att utreda eventuella fel i detta skede än att behöva hantera dem i byggfasen, där man riskerar att behöva ta beslut på stående fot i ett redan uppstartat projekt kring att exempelvis minska en rörstorlek för att få plats, säger Mattias Lagerwall. Bolaget utreder nu lönsamheten i projektet och har haft en upphandling kring anläggningen. Den nya anläggningen skulle möjliggöra att de kan utöka sin befintliga elproduktion med 1 000 timmar genom att förlänga driftsäsongen för kraftvärmeverket. TIDNINGEN ENERGI NR 1 2023 49