Tidningen Energi 1
Insamlingen av data kräver struktur och strategi,
enligt Jörgen AnderssonStrand, vd på PiteEnergi. ”Nu kan vi övervaka näten bättre” Den 6 december 2022 fick Malin Larsson och Mikael Marklund i Piteå sin nya elmätare på plats. Efter fem år hade PiteEnergi gjort det sista elmätarbytet i projektet: nu hade samtliga cirka 23 500 kunder fått nya elmätare. – Det här öppnar upp för en mängd möjligheter. Tidigare har vi förlitat oss på att kunderna ringer in när det är problem, nu kan vi övervaka nätet på ett bättre sätt och hjälpa kunderna på distans, säger Jörgen Andersson-Strand, vd på PiteEnergi. Digitalisering är dock inget nytt fenomen för PiteEnergi. Redan för tio år sedan började företaget med fjärrfrånskiljare som kunde sektionera och styra bort strömmen vid avbrott. I mellanspänningsnäten finns också sedan länge övergripande styrsystem, så kallade Scada-system. Under de senaste åren har arbetet med övervakning och styrning intensifierats. Under 2021 påbörjade företaget installationen av så kallade smarta linjeagenter, sensorer, på elnätet. Idag finns över 500 sensorer, från företaget Exeri, på luftledningarna. – Nu kan vi mycket snabbare lokalisera var ett avbrott skett. Vi behöver inte felsöka på samma manuella sätt som tidigare. Det minskar avbrotts tiden för våra kunder och våra medarbetare behöver inte vara ute så länge, säger Jörgen Andersson-Strand. Inom kort ska företaget även testa en annan typ av sensorer på sina luftledningar. – Med hjälp av smarta sensorer ska vi mäta snö- och islaster på luftledningar, vilka i värsta fall kan knäcka stolpar under tuffa vintrar. Insamlingen av data kräver struktur och strategi, enligt Jörgen Andersson-Strand. – Det är mycket data att ta in. Den största utmaningen är att samla in den metodiskt och att strukturera upp informationen – och att ha en plan för vad man ska använda datan till. Det är också viktigt att det blir tydliga och enkla gränssnitt för användarna. – En driftledare ska få information om att det har uppstått ett problem, var det är lokaliserat och vilken åtgärd som behöver utföras. Tekniken ska göra nytta, det är ju ingen mening att ha en massa data för dess egen skull, säger Jörgen Andersson-Strand. Den ökade digitaliseringen sätter också nya krav på organisationen, inte minst säkerhetsmässigt. – Det blir större risker med digitaliseringen. Men vi har stor kompetens inom organisationen för att hantera de utmaningar som uppstår. Det blir lite ökade kostnader, men samtidigt innebär detta effektiviseringar, säger Jörgen AnderssonStrand. – Och i slutänden innebär digitaliseringen bättre kvalitet för kunderna – det är det som är den stora vinsten. JOHAN WICKSTRÖM TIDNINGEN ENERGI NR 1 2023 23 FOTO: MARIA FÄLDT