Tidningen Energi 1
Underhållstekniker Håkan Johansson i samspråk med
drifttekniker Armend Gashi. inte genomför revision och andra underhållsarbeten, är produktionen tillgänglig för kommersiella bud på den nordiska elbörsen Nord Pool. Med undantag av 2021 och 2022 har kraftverket de senaste tio åren haft fler drifttimmar under sommarhalvåret än under effektreservens avtalsperiod. – Det finns flera anledningar till det, exempelvis torrår, men den främsta orsaken är elsystemets minskade marginaler. Så fort något tas ur drift för reparation eller underhåll får det stora konsekvenser. – Under blåsiga sommardagar kan det dessutom uppstå elöverskott vilket gör att vattenkraftoperatörer håller på sitt vatten. Då kan vi reglera och stå för flexibiliteten i elnätet. C 28 entralt placerat på våningsplan 13,65 ligger Karlshamnsverkets kontrollrum. Med en beredskapsnivå på 14 timmar råder en avslappnad och lugn stämning i lokalen. Stora bild och dataskärmar med information om processer och komponenter täcker väggar och skrivbord, och lite avsides står den gamla styrpulpeten till Block 1 som en påminnelse om en svunnen tid. Här sitter kontrollrumsingenjör Tobias Nilsson som har arbetat på verket i tolv år. – Min uppgift är att övervaka anläggningen från NR 1 2023 TIDNINGEN ENERGI De två senaste åren har varit väldigt utvecklande för mig som person. Tobias Nilsson, kontroll rumsingenjör, Karlshamnsverket kontrollrummet. Sen har vi drifttekniker som sköter rondering ute i verket och ställer ventiler vid driftstart. De två senaste åren, då vi har haft mycket mer drifttimmar än tidigare, har varit väldigt utvecklande för mig som person. Kontrollrummets fönster har utsikt över Karlshamns hamn och kraftverkets egen kaj där ett stort fartyg pumpar in tjockolja i Karlshamnsverkets lagringssystem. Kriget i Ukraina har inte bara ändrat bränsle marknadens flöden utan har även lett till ökade bränslepriser. 2015 proveldade Karlshamnsverket ett biobränsle som visade sig vara korrosivt och föll sönder under lagring. I år är tanken att testa ett annat biobränsle. – Satsar vi på biobränsle måste vi även uppgradera vår anläggning på rökgasreningssidan som byggdes för en halv miljard kronor 1996 eftersom biobränsle kräver en annan rökgashantering, förklarar Björn Magnusson. – Idag är Block 2 installerat med en katalysator och i Block 3, som vi använder mest, finns katalysator, elfilter och avsvalningsanläggning som renar kväveoxider, stoft och svaveloxider. Stora delar av vår verksamhet styrs av miljödirektiv. Några våningar upp ligger Karlshamnsverkets laboratorium som är uppdelad i en vattenanalysdel, som kontrollerar olika värden i anläggningens vattensys