Framtidens Järnväg 1
ANNONS FR ÅN VOITH TURBO Digitala automatkoppel r
evolutionerar godstrafi ken: ”Nu måste tågen sluta rulla med 1830-talsteknik” Godstrafi ken på järnvägen har länge kämpat med ineff ektiva och farliga kopplingsmetoder – teknik som inte har förändrats sedan 1800-talet. Denna bristande modernisering har skapat en teknisk obalans mellan person- och godstrafi k, där personfordon har uppgraderats medan godstågen fortsätter att använda föråldrade metoder. Nu fi nns en lösning som ökar kapaciteten och eff ektiviteten för godstrafi ken samtidigt som den bidrar till mer hållbara transporter: DAC. Marktransportmarknaden med sina miljontals lastbilar och tiotusentals tåg, vagnar och pråmar är en viktig ekonomisk sektor som i Europa förväntas växa med 30 procent fram till 2030. Volymtillväxten kommer sannolikt ha en hög koppling till vägtransporter, men i dagens Västeuropa spelar godståg en avgörande roll för att på ett eff ektivt och miljövänligt sätt transportera stora volymer av olika typer av gods, inklusive containrar, bulkvaror och industrivaror – utan att påverkas av vägtrafi kens trafi kstockningar och koldioxidutsläpp. Sverker Hofl in är Sales Manager på Voith Turbo. Han berättar att rolling stock är en viktig del av infrastrukturen för kollektivtrafi k och godstransporter på järnvägar och att det spelar en avgörande roll för att säkerställa eff ektiva och pålitliga transporter. – Underhåll och modernisering av detta är viktiga aspekter för att säkerställa att transporterna håller hög kvalitet och fortsätter att fungera smidigt. Samtidigt behöver vi ställa om till fossilfri elanvändning och fördelarna med järnvägstransporterna är många, men att det svenska järnvägssystemet befi nner sig i teknisk obalans. Sedan järnvägen avreglerades har passagerartågen blivit kontinuerligt uppgraderade och står i dag redo att dra nytta av digitaliseringens möjligheter, samtidigt som godstrafi ken använder samma teknik som de gjorde på 1800-talet. Denna obalans leder till ett våldsamt underutnyttjande av befi ntlig infrastruktur, både analogt och digitalt. Fördelarna med järnvägstransporterna är många, men att det svenska järnvägssystemet befi nner sig i teknisk obalans. Säkerställer maximal nytta av signalsystem I dag körs godstrafi ken med skruvkoppel från 1830, vilket är ett av dagens största hinder för en eff ektivering av godstrafi k på järnväg. Att koppla och koppla isär godsvagnar är ett tungt, tidskrävande och farligt arbete och då skruvkopplet endast kan kopplas manuellt måste även tryckluft och i förekommande fall även el kopplas separat. Detta gör kopplingsproceduren långsam, ineff ektiv och för växlingspersonal direkt olämplig ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. Hofl in berättar att digitala automatkoppel kan digitalisera den i dag eftersatta godstrafi ken och överbrygga detta tekniska gap till persontrafi ken. – De kan i ett slag göra järnvägen till ett balanserat, tekniskt system där vi eff ektivt tillvaratar och utökar den befi ntliga järnvägsanläggningen, samtidigt som maximal nytta av en implementering av ett modernt signalsystem säkerställs. Vi står i startLäs mer här: https://voith.com/corp-en/about-us/markets-locations/sweden-sv.html groparna av detta nu och i Västeuropa rullar 450 000 godsvagnar som ska få nya kopplingar. Denna förändring kommer att gynna alla trafi kslag på järnväg, såväl som persontrafi ken. Det är det viktigt att vara medveten om, säger han. Digitala sensorer övervakar vagnarna DAC är en förkortning för Digital Automatic Coupler, alltså digitala automatkoppel. Det är en teknik som på ett säkert och kvalitativt sätt kombinerar automatisk mekanisk koppling och frånkoppling med automatisk koppling av tryckluft, el och data. Detta säkerställer en korrekt, snabb, säker och pålitlig koppling mellan samtliga vagnar – samtidigt som automatiserad datainsamling om exempelvis vagnarnas tillstånd, belastningsgrad eller bromsstatus samlas in och förenklar övervakning av gods och underhåll. Systemet går smidigt att implementera även på äldre godsvagnar och gör det möjligt att öka kapaciteten och robustheten i befi ntliga järnvägsanläggningar. – Genom att byta ut befi ntliga koppel mot DAC förbättras godstågens gångegenskaper så de kan köra snabbare och vara längre, samtidigt som en plattform som kan dra nytta av alla moderna digitala funktioner skapas. Den balanserar inte bara järnvägssystemet utan ökar också väsentligen