Framtidens Järnväg 1
WE MAKE SURE IT ROLLS Increase the reliability of
your bogies with Stadler Service - your trusted partner for firstclass maintenance and repair. Our expertise and years of experience ensure optimum performance and an extended service life for your bogies. Experience our first-class service. www.stadlerrail.com Stora miljöeff ekter av STGs gröna satsning Järnvägsföretaget Scandinavian Track Group (STG), med huvudkontor i Borlänge, gör en miljösatsning som varje år motsvarar utsläppsbesparingar från hundratusentals mil av bensindrivna bilar. Det handlar om återvinning i samband med produktion av växlar. – Vi har startat en grön omställning i produktionen som kan betyda mycket för samhället, säger Henrik Svensson, aff ärsområdeschef för Växlar/ Material. För STG, som är en av Nordens ledande järnvägsentreprenörer, är byggnation av växlar i Borlänge, en viktig del av verksamheten. I år beräknar STG tillverka ett 80-tal växlar, vilket kan jämföras med 2023 då vi tillverkade 60 växlar. Här har STG hittat en lösning som innebär stora positiva miljöeff ekter. STG återanvänder nämligen material som slipers, räls och annat material till produktionen av så kallade cirkulära spårväxlar. IMPONERANDE MILJÖSIFFROR Siff ror som tagits fram av en expert inom marinbiologi, som sedan konfi rmerats av Trafi kverket FAKTA Koldioxidekvivalenter Koldioxidekvivalenter är ett mått på utsläpp av växthusgaser som bidrar till växthuseff ekten när det gäller den globala uppvärmningen. Med växthusgas i koldioxidekvivalenter menas hur mycket koldioxid som skulle behöva släppas ut för att ge samma verkan på jordens klimat. FAKTA Scandinavian Track Group (STG) STG är en av Nordens ledande järnvägsentreprenörer och har huvudkontor i Borlänge. Förutom svenska marknaden är företaget också stora aktörer i Danmark och Norge. STG erbjuder järnvägstjänster inom aff ärsområden som Ban & Maskin, El, Signal samt Växlar & Material. Inom STG-familjen fi nns också konsult- och utbildningsföretaget ITC. STG ägs till 90 procent av medarbetarna. och andra kunder, visar följande positiva miljöeff ekter: Under 2024 beräknar STG att återanvända 5 000 ton stål och betong för att tillverka cirkulära spårväxlar samt till återanvändning av begagnad räls och slipers. Det motsvarar 7 500 ton koldioxidekvivalenter. Varje ton koldioxidekvivalenter motsvarar cirka 500 mil med en besindriven bil. – Dessa siff ror motiverar oss verkligen till en positiv satsning på att tillverka dessa produkter som är anpassade till miljön, säger Henrik Svensson. Han erkänner att det samtidigt innebär större kostnader och mer utmaningar i tillverkningsprocessen: – Vi gör det för vi tror på framtiden. Det måste bli värt att satsa på detta. Henrik Svensson, aff ärsområdeschef för Växlar & Material, i STGs växelverkstad i Borlänge. www.stggroup.se 27