Framtidens Järnväg 1
Hyperloops potentiella framtid är spännande, men
den väg som leder dit är kantad med tekniska och ekonomiska utmaningar. Framsteg görs, men det återstår mycket arbete innan vi kan se Hyperloop bli verklighet. Next Generation Train: Samla idéer och teknologie att utveckla sitt koncept och har även öppnat ett upplevelsecenter. Till 2050 siktar Hardt på att bygga ett globalt Hyperloop-nätverk som sträcker sig över 100 000 kilometer. Dock står utmaningar som finansiering, säkerhet och markförvärv i vägen för Hyperloops utveckling. Så länge dessa frågor inte är lösta, förblir visionen om att resa i en tub just en dröm. TUM Hyperloop i Tyskland är nära att färdigställa bygget av en betongtub för Europas första Hyperloop- demonstrator i fullstorlek. FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 Under ledningskonceptet "Next Generation Train (NGT)" utvecklar institutet för tyska rymd- och luftfartsforskning, DLR, sin vision för hur framtidens järnvägstrafik kan se ut som en viktig del av en hållbar och kapacitetsökande mobilitet. NGT-konceptet inkluderar nya teknologier inom drivning, aerodynamik, lättbyggnad, underrede, krockbeteende, klimatisering, automatisering, styrning och reglering. Alla utvecklingar och koncept syftar till att bidra till järnvägens roll i omvandlingen av mobilitet. Resultatet är en hel familj av tåg: NGT HST (High-Speed Train) är en dubbeldäckare för höghastighetståg som når upp till 400 km/h NGT LINK är en interregional pendeltåg med två våningar som förbinder städer med varandra och med tätorter. NGT CARGO är ett snabbt, tyst och automatiskt godståg som sätts samman efter behov för att flexibelt, resurs effektivt och pålitligt transportera gods. Regionala mobilitetskoncept Konceptet för ”Next Generation Train” fortsätter att utvecklas, med nuvarande planer på framtida järnvägsstationer och logistikterminaler, samt framtidsvisioner om autonoma och behovsan passade järnvägsbussar (NGT TAXI) och deras roll i regionala mobilitetskoncept. Som grundande medlem i Horizon Europe Partnership EU-Rail En osäker framtid för Maglev-tågen Maglev-tåg, som svävar ovanför spåren med hjälp av elektromagneter, har länge fascinerat med sin potential att nå otroliga hastigheter. Denna kontaktlösa teknologi minskar buller, vibrationer och mekaniska fel. Det minskar också problem vid dåligt väder. - Alla dessa problem kommer från den fysiska kontakten mellan hjul och räls, förklarar experten Laurence Blow, grundare av konsultgruppen MaglevTransport. Han menar att underhållet av Maglev-spåren är minimalt. Trots framgångar i vissa fall har Maglev-tågen ännu inte nått den mainstream-status som förväntades på 1970-talet. Kostnadsfrågor för innovativ järnväg - En teknik som har funnits i femtio år brukar antingen dyka eller lyfta, säger experterna att "Maglev har liksom bara puttrat på, och folk återupptäcker det ständigt och blir väldigt upphetsade." Kostnaden har varit det största hindret för Maglev. Denna teknik kräver en egen infrastruktur, inklusive kraftstationer, och kan inte enkelt integreras i befintliga transportsystem. Det misslyckade förslaget om en 1 300 km lång Maglev-linje mellan Peking och Shanghai 2005 belyser detta problem. En jämförelse á 25 arbetar DLR tillsammans med europeiska järnvägsoperatörer och industrin för att vidareutveckla järnvägssystemet. Totalt bidrar tretton DLR-institut med team, kunskap, forskningsanläggningar och entusiasm till forskning, utveckling och innovationstransfer för järnvägssektorn.