Framtidens Järnväg 1
”Järnvägen har en signalanläggning med ett efters
att underhåll som behöver omhändertas och där det snart inte kommer att finnas reservdelar”, skriver Trafikverket. FOTO: INFRANORD "Trafikverket betonar att ersättandet av dagens signalsystem är avgörande för järnvägens funktion" á Det innebär att planering av kapacitet och banarbeten kommer att ske med längre framförhållning än idag. Trafikverket betonar att ersättandet av dagens signalsystem är avgörande för järnvägens funktion, och skriver att införandet av ERTMS bör ske i den takt Trafikverket föreslog i det senaste förslaget till nationell plan. ”Järnvägen har en signalanläggning där det snart inte kommer att finnas reservdelar när exempelvis ställverk behöver repareras. Om 30 upprustningen av signalanläggningen inte är färdigställd under början av 2040-talet, försämras funktionen och i förlängningen kommer delar av järnvägen att sluta fungera”, konstaterar Trafikverket. Intermodala transporter innebär att varje trafikslag utför den del av godstransporten där det har bäst förutsättningar. Ett effektivt intermodalt transportnätverk är en nödvändig förutsättning för näringslivets, och speciellt för den exportberoende basindustrins, konkurrenskraft, skriver Trafikverket, och betonar att trimningsåtgärder för att förbättra förutsättningarna för intermodala transporter är angelägna, liksom utvecklade riktlinjer och styrmedel. Trafikverkets leverantörsmarknadsanalyser av konsult- och entreprenadmarknaderna, samt materialprognoser inom järnväg, indikerar att det finns risk för brist på resurser och leverantörer både på kort och lång sikt. ”Vi har därför för avsikt att göra en analys av tillgången till leverantörer och resurser i form av kompetenser och material i samband med att vi tar fram den nationella planen”, skriver Trafikverket. Det råder kompetensbrist inom hela infrastruktursektorn, konstaFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024