Framtidens Järnväg 1
Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket, A
nnika Winsth, chefekonom Nordea, Klas Nilsson, Director Group Communications Boliden och Kristian Seth, produktivitetskommissionens huvudsekreterare deltog på Järnvägsdagen med en diskussion på temat ”Hur lyfter vi Sveriges infrastruktur in i det 21:a århundradet”. Till höger moderatorn Frida Zetterström. FOTO: ANDERS CARLSSON "Trafikverket betonar att ersättandet av dagens signalsystem är avgörande för järnvägens funktion" á åtgärder för att förbättra infrastrukturen är på gång. Oppositionspartierna föreslog också att en infrastrukturberedning skulle skapas enligt samma modell som den tidigare försvarsberedningen. Detta för att uppnå en politisk långsiktighet och delaktighet av alla 34 partier i riksdagen. Som representant för näringslivet ville Klas Nilsson, Director Group Communications på Boliden, betona vikten av långsiktighet och förutsägbarhet. – Den första delen i långsiktighet är att lagt kort ligger. Kastar man om förutsättningarna och begränsar kapaciteten i de investeringar som har gjorts då raserar man förtroendet för hur det här ska fungera. Det finns ju ingen styrelse som kommer att säga ja till satsningar om vi har tillgång till infrastruktur nu men om sex år kanske den åker ner till hälften, sa Klas Nilsson. Han betonade också hur viktig järnvägen är för Boliden. – I somras hade vi stora bekymmer för att vi inte hade tillräckligt med lokförare i basindustrin. Och sådant får ju jättekonsekvenser snabbt för de stora industrisatsningarna, både befintliga och kommande. n FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024