Framtidens Järnväg 1
Kongressen i Västerås bevistades av cirka 200 per
soner, från järnvägsbolag, operatörer, driftorganisationer och flertalet olika myndigheter. Flera talare hade inte mycket till övers för det nuvarande signalsystemet ATC. Men det kommer att ta många år att införa något nytt. Forskaren Emil Jansson från KTH berättade om för- och nackdelar med förarlösa tåg. Under första halvan av 1900- talet var svensk järnväg inte säkrare än något annat lands järnväg. Tågen krockade, trängde varandra av spåren och körde för fort i kurvorna. Om lokföraren råkade somna, svimma eller så, kunde tåget utan vidare råka köra mot rött ljus. AV JÖRGEN STÄDJE FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 U nder första halvan av 1900-talet var svensk järnväg inte säkrare än något annat lands järnväg. Tågen krockade, trängde varandra av spåren och körde för fort i kurvorna. Om lokföraren råkade somna, svimma eller så, kunde tåget utan vidare råka köra mot rött ljus. Sen kom år 1980 och tågskyddssystemet ATC infördes och vips blev Sverige ett av världens säkraste järnvägsländer. I ett slag upphörde alla tågolyckor. ATC gjorde det omöjligt för tåg att krocka, att köra för fort i kurvor och köra mot rött ljus. Sedan började förfallet. Svenskarna har numera förlorat respekten för järnvägen och promenerar allt oftare på spåren och ställer sina bilar mitt på järnvägsövergångar. Det kallas för ”olyckshändelse” i media. Den förlorade respekten visar sig dessutom på andra sätt i och med att tågvärdar och biljettkontrollanter allt á 55