Framtidens Järnväg 1
"Det framkom att hela landet inte kan påräkna att
vara utrustat med ERTMS förrän år 2070" á oftare utsätts för hot och våld av gratisåkare. Det är så illa att vissa trafikbolag numera måste utrusta sin personal med kameror. Transportstyrelsens säkerhetskonferens i Västerås i februari hade flera teman, där det mest genomgående var olyckshändelser med ”Obehöriga i spårområdet” eller det vi oftast kallar för spårspring. Därtill kom förändringar i regelverk, SMHIs syn på hur klimatförändringarna eventuellt kan påverka järnvägen i Sverige, problemen med att utbilda tågförare i tågskyddssystemet ERTMS eftersom det inte finns särskilt många sådana banor att övningsköra på och kanske intressantast, forskning kring användning av förarlösa tåg på nationella banor i Sverige. ERTMS i Sverige finns bara i några få ”öar”. Botniabanan driftsattes 2010, Ådalsbanan 2011 (saknas i kartan), Haparandabanan 2013 och Västerdalsbanan 2012. BILD: TRAFIKVERKET Farorna i spårområdet Problemet med spårspringet, alltså obehöriga i spårområdet, fick ingen lösning. Alla tycktes vara medvetna om att problemet ökat på det senaste, men att det inte var mycket annat att göra än att sätta upp mera stängsel. Anna-Lena Andersson som arbetar vid Nationellt Centrum för Sucidforskning (NASP) berättade om ett flertal nya metoder att säkra spårområden och broar mot självmordsbenägna. Man jobbar således på saken. Några siffror ur Transportstyrelsens statistik: l Antalet självmord på järnvägen ligger någorlunda konstant kring 70 st/år. l Ett annat tal är obehöriga som omkommit i järnvägsolyckor under 56 2023: 11 personer. l Av de behöriga omkomna, dvs anställda, var det bara två. l Bland olyckorna ser vi 100 personolyckor under 2023, varav 35 olyckor i plankorsningar. l Bland tillbuden ser vi 160 personolyckor. Visst är spårspring brottsligt, men järnvägens personal anser sig inte ha rätt att gripa någon och om polisen faktiskt hinner fram, men den gripne nekar finns det inget man kan göra eftersom det är så svårt att påvisa brott. Tyvärr tar detta väldigt mycket resurser och orsakar många onödiga förseningstimmar varje år. Nya regler för att skydda spårarbetare, som alltså är behöriga, bland annat med lägre passagehastigheter vid spårarbeten, är på gång. Minister var kritisk Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson var med på video och gav sina synpunkter på järnvägens säkerhet. Mest riktade han in sig på förseningarna och sade lite lakoniskt att vi måste få tillbaka den gamla meningen med att ”gå som tåget”. Undertecknad samtalade med arrangörerna efteråt, som också hade förstått piken. Folket från Transportsyrelsen menade att ”då får han fixa fram pengar, också”. ERTMS hundra år försenat European Rail Track Management System är lösningen på att packa tågen tätare på spåren, utan att riskera säkerheten, nu när vi ska ha allt fler fossilfria transporter och FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024