Framtidens Järnväg 1
"De nya motorvagnstågen måste ha minst 120 sittpl
atser och får inte överstiga en längd på 59 meter" á 140 km/h och en räckvidd på minst 600 km. Möjligheter för omkon figureringar De nya motorvagnstågen måste ha minst 120 sittplatser och får inte överstiga en maximal längd på 59 meter. Specifikationen inkluderar även möjligheter för framtida anpassningar såsom omkonfigurering av interiörer för att möta skiftande behov samt tillägg av en extra toalettmodul. Det andra ramavtalet omfattar 150 tåg med samma kapacitet, tåglängd och strömförsörjningskrav som det första, men dessa ska vara utrustade med batteridrift för operationer i hastigheter upp till 140 km/h och med en räckvidd på åtminstone 100 km. Tillval inkluderar en utökad batteriräckvidd på upp till 200 km eller en biobränsledriven dieselmotor som uppfyller Euro V-utsläppsnormerna. Intresseanmälningar Intresseanmälningar för båda ramavtalen måste lämnas in senast den 26 februari. SNCF planerar att skicka ut inbjudningar till upphandling eller deltagande den 15 mars. Specifikationerna för upphandlingen överensstämmer till stor del med de för Régiolis enkeldäcks motorvagnståg, som har levererats till SNCF sedan 2007 och ursprungligen byggdes av Alstom i deras anläggning i Reichshoffen, östra Frankrike. Nyligen har produktionen av vad Alstom kallar Coradia Polyvalent inkluderat varianter med batteri- eller vätedrift. Som en del av villkoren från Europeiska kommissionen för sitt förvärv av Bombardier Transportation sålde Alstom både produktionsanläggningen och Coradia Polyvalent-plattformen till CAF. n Källa: SNCF Nå trenger vi virkelig hverandre En unik möjlighet att skapa ett starkt och hållbart Norden Två huvudstäder i Skandinavien drygt 40 mil från varandra. Ett stråk som är unikt sammanlänkat i handel, samarbete och kultur. Det låter som självklart att det skulle fi nnas infrastruktur för att möjliggöra moderna tågresor. Ändå är det inte så. Idag väljer 1,4 miljoner resenärer att fl yga, när tågresan tar mer än fem timmar. Tillgänglighet och goda kommunikationer är avgörande för vårt lands fortsatta utveckling. Men inte bara det. God kommunikation är avgörande för vårt lands säkerhet. En bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm är ännu viktigare nu. 42