Framtidens Järnväg 1
Självkörande tåg har testats på pendeltågstrafike
n på S-bahn i Hamburg. FOTO: SIEMENS stor risk att förseningarna ökar, säger Emil Jansson. – Det kan jämföras med tunnelbanan i Köpenhamn där utryckningstiden är max 15 minuter, fortsätter han. KTH-forskarna har studerat förseningsloggar skrivna av tågtrafikledare för att identifiera lokförarens roller vid oplanerade händelser som FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 har lett till förseningar på minst tre minuter. De har plockat ut så kallade fritextbeskrivningar som innehållit ordet ”förare” och samlat ihop 7600 sådana som de sedan har klassificerat och kodat. Ett exempel: ”Föraren rapporterar in om bråkiga personer på tåget och behöver avvisa dessa.” Bland de oplanerade händelser som rapporterats fann forskarna att mycket fokus ligger på fordonen, där lokföraren behöver kontrollera och åtgärda saker: – Det kan vara lufttryck, bromsar och olika alarm. De kan behöva sätta kapell som blåst av på en godsvagn, eller koppla bort en defekt vagn. De kan behöva ta bort is och snö från fordonet, men även uppmanas av tågtrafikledningen att ta bort snö á 19