Framtidens Järnväg 1
Till vänster: Hytten på ett de självkörande loken
som testats på S-bahn i Hamburg. Endast en knapptryckning behövs för att starta färden. FOTO: SIEMENS "KTH-forskarnas hypotes är att det ofta kommer att behöva skickas ut folk till tåg som har strandat av olika orsaker" I ett EU-finansierat projekt undersöks nu om automatisk tågdrift (ATO) kan öka kapaciteten på järnvägsnäten genom minskad förarvariation, samt minska kostnaderna och öka flexibiliteten genom att inte vara beroende av förarnas scheman och regler. Men ATO innebär att lokförarens och ombordpersonalens roller behöver genomföras på andra sätt, speciellt vid oplanerade händelser. – ATO har fungerat bra för tunnelbana. Det finns runt 70-80 sådana system i världen som är helt automatiserade. Köpenhamn har till exempel haft ett sådant system i ett antal år, säger Emil Jansson. Positiva effekter med ATO är att förarvariationen minskar eftersom tågen kan programmeras så att tågen accelererar och bromsar på ett optimalt sätt. Än så länge finns nyttjas få ATO-system på nationella järnvägssystem, men i Västra Australien finns ett förarlöst malmtågsystem. 18 – Men det kör på ett väldigt öde område. Det är också ett område där gruvföretaget äger infrastrukturen och fordonen. Så det är varmt och ingen snö, säger Emil Jansson. Det finns fyra nivåer av Grade of Automation (GoA) inom automatisk tågdrift (se faktaruta): KTH-forskarna har fokuserat på de nivåer där tågen saknar förare i hytten. – Det vi velat belysa är vilka utmaningarna är vid oplanerade händelser. Att upptäcka och rapportera fel måste då ske automatiskt. Och loken måste liksom självkörande bilar ha någon form av detekteringssystem som automatiskt kan se vad som händer framför tåget. – Har man exempelvis kört på någonting, finns det nedfalla träd i närheten av spåret, är det barn som leker farligt nära järnvägen?, säger Emil Jansson. KTH-forskarnas hypotes är att det ofta kommer att behöva skickas ut folk till tåg som har strandat av olika orsaker. – Och då kan vi få andra negativa effekter på systemet. Inställelsetiden om vi skickar ut personal i dag är runt en timme. Och om vi då får situationer där två tåg blir stående på linjen, och vi måste vänta en timme för att någon kommer dit och kontrollerar, då finns det en FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024