Framtidens Järnväg 1
järnvägen synes vara lösningen. Det framkom att h
ela landet inte kan påräkna att vara utrustat med ERTMS förrän år 2070. Då är ATC-systemet för länge sedan uträknat för då är det nästan hundra år gammalt. Redan idag är det svårt att få tag i reservdelar till ATC och svaret på frågan om varför man bara installerar ERTMS i vissa små ”öar” i landet och inte bygger hela sammanhållna bansträckor är dels att det är väldigt dyrt och dels att de sträckor som faktiskt utrustas hade så gammal utrustning, ställverk eller ATC, att det inte längre lönade sig att försöka reparera, eller inte gick att få tag i reservdelar. Här ser vi att den långsamma uppdateringen av järnvägsnätet inte kan skyllas på Transportstyrelsen. För branschens operatörer är ERTMS ett kostsamt projekt. För varje fordon som ska utrustas med ERTMS kostar det i genomsnitt cirka 10 miljoner kronor för en pilotinstallation och därefter drygt 3 miljoner för serieinstallation. Det är en kostnad som operatörerna tvingas ta på sig, men som man inte ser någon egen vinning av. Förarlösa tåg Tåg utan förare och annan tågpersonal förekommer på sina håll i Europa. Emil Jansson från KTH berättade om sin forskning kring utmaningar med förarlösa och obemannade tåg på det nationella järnvägsnätet i Sverige. Han menade att järnvägsnätets konkurrenskraft skulle öka genom införande av en hög grad av automatisering med förarlösa tåg och att detta skulle leda till minskade kostnader, eliminering av förarbristen och bättre utnyttjande av spårkapaciteten. Sedan gick han in på nackdelarna, som vad som skulle hända om ett tåg blev stående mitt ute i storskogen och någon behövde kontrollera FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 De fyra stora organisationer som planerar och driver den svenska järnvägens utveckling och kämpar för dess säkerhet. De hade tunga poster på konferensen och var tillgängliga för mellansnack. bromsar, skador på tåget, bråkiga passagerare, obehöriga i spårområdet, nedfallna strömavtagare mm, sk oplanerade händelser, och hur lång tid det kunde ta innan man kunde få fram ett hjälp-tåg. Tunnelbanan har visserligen kunnat köras helautomatiskt på många ställen, men det beror på att det rör sig om ett geografiskt begränsat område och att området är avskärmat. Slutsatsen blev att det skulle innebära ”mycket stora utmaningar” att införa obemannade tåg i Sverige. Eventuellt skulle man kunna införa förarlösa tåg, det som kallas klass GoA 3, men man skulle alltid behöva en tågvärd som höll ordning på passagerare och kunde undersöka skador på tåget. Sammanfattning Den här typen av kongresser är mycket viktiga, inte bara för att de 57 invigda ska kunna mötas och samtala om gemensamma problem, utan även för att alla ska kunna ta del av ny forskning kring säkerhetsproblemen och kunna fundera på deras lösning. Det var dessutom ett utmärkt tillfälle för de inblandade att få vädra finansieringsproblemen. n Läs mer Om olyckor och tillbud: www. transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/ olyckor-och-tillbud/ Pilotbanor med ERTMS: https:// bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/ett-nytt-digitalt-signalsystem-for-jarnvagen/tidiga-anlaggningar/pilotbanor-ertms/