Framtidens Järnväg 1
NYHETER Kommunerna i norra Dalarna hopps på dragh
jälp av försvaret för planerna på ny järnväg till Särna vilket skulle gynna transporterna till Älvdalens skjutfält. FOTO: CALLE EKLUND NYHETER "Denna järnvägsförbindelse kan locka mellan 50 000 och 100 000 resenärer årligen" á VR:s Juho Hannukainen, direktör för nya transportmedel, förklarar att den finska transportmyndigheten Väylävirasto för närvarande arbetar på att elektrifiera sträckan från Kemi till Haparanda. Elektrifiering behövs - Om elektrifieringen, som sträcker sig över 20 kilometer, blir klar i tid, är vi redo att starta enligt planen. Det som återstår är finansieringen, tillägger Hannukainen. Resenärer måste byta tåg i Haparanda på grund av de olika spårvidderna. I Tornio planeras ombyggnader för att underlätta ombordstigning, och det finns planer på en ny personplattform i centrala Tornio. Viktig milstolpe - Ett finskt tåg skulle kunna köra ända till Haparanda, precis på den svenska sidan. Med bekräftad finansiering i Finlands statsbudget för 2025, som godkänts av parlamentet, kan vi inleda drift, förklarar Hannukainen. VR:s beräkningar visar att denna järnvägsförbindelse kan locka mellan 50 000 och 100 000 resenärer årligen, vilket understryker dess betydelse för regionen. Den nya förbindelsen markerar en viktig milstolpe i nordisk infrastruktur och förväntas stärka den ekonomiska och kulturella integrationen mellan Sverige och Finland. n 8 ETCS-testlok på spår i Finland: Framtidens järnvägssäkerhet under testning I Finland pågår testkörningar med landets första testlok utrustat med det moderna, radiobaserade ETCS-kontrollsystemet (European Train Control System) på sträckan Kouvola–Kotka/Hamina. AV MARKKU BJÖRKMAN Testerna, som startade nyligen, syftar till att utvärdera funktionen och säkerheten hos både lok- och rälssystem samt trafikledningssystem. Detta nya pan-europeiska ETCS-system kommer på sikt att ersätta det äldre systemet över hela landet. Nya sensorer Jonas Eriksson, projektledare för Digirata vid VR, förklarar att testspåret är skapat för att samla praktisk erfarenhet av ETCS i en äkta järnvägsmiljö. Samarbetet och erfarenheterna från projektet i Kouvola–Kotka/Hamina kommer att vara avgörande för genomförandet av det nationella projektet. Det testade loket, Sr1, är en ursprungligen från 1970-talet och har använts för både gods- och persontrafik. Efter att ha utrustats med nya sensorer och instrument, har det blivit Finlands första lok med ETCS-systemet. Tekniska utmaningar Installationen av ETCS-systemet i loket påbörjades av VR FleetCare i juni. Arbetet visade sig vara utmanande FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024