Framtidens Järnväg 1
ANNONS FR ÅN VOITH TURBO Sverker Hofl in Voith Ca
rgoFlex DAC kapaciteten i befi ntliga spår. Bara genom att öka hastigheten kan två till tre gånger fl er godståg köra på stambanorna. Digital kontroll av säkerhetsavstånd Traditionellt används fasta blocksystem där en sträcka mellan två stationer delas upp i fasta sektioner, eller block, där endast ett tåg åt gången tillåts befi nna sig. Digitala ”moving blocks” i moderna signalsystem säkerställer att tåg kan köra säkert och i hög hastighet, samtidigt som fl er tåg kan trafi kera samma sträcka, närmare varandra. Med avancerad tågkommunikationsteknik kan fl exibla blockstorlekar användas och fl er tåg tillåtas vara i samma sektion, under förutsättning att de håller tillräckligt avstånd till varandra. Med godstågens förlegade koppelteknik kan detta dock inte nyttjas i dag. – DAC möjliggör en smidig integrering med modernt signalsystem och möjligheten att använda dessa ”moving blocks”, vilket ytterligare ökar kapaciteten och eff ektiviteten i hela järnvägssystemet. Fördelarna inkluderar färre förseningar, kortare restider och en bättre tågupplevelse för passagerartåg, eftersom de inte längre behöver vänta lika länge vid stoppsignaler för att släppa förbi godståg. Uträkningar visar dessutom att det frigör upp till 300 mil kapacitet i elektrifi erade järnvägar till en bråkdel av kostnaden för att bygga nya banor. Minskad risk för kollisioner För att ytterligare förbättra säkerheten och eff ektiviteten inom godstrafi ken kan DAC integreras med European Rail Traffi c Management System, ERTMS. Det används över hela Europa för att öka interoperabiliteten och harmonisera järnvägstrafi ken. ERTMS möjliggör kommunikation mellan tåg och system på marken, vilket tillsammans med DAC gör det möjligt att i realtid övervaka hastighet, position och andra viktiga faktorer. Detta leder enligt Hofl in till förbättrad styrning av trafi ken, minskad risk för kollisioner och ökad kapacitet på järnvägsnätet. Han konstaterar att framtiden för godstågstrafi ken i Sverige kräver en modernisering och uppdatering av tekniken – och att tågen måste sluta rulla med 1830-talsteknik. – Det är dags att investera i framtidens godstrafi k, Det är dags att forma en hållbar och framåtroktad transportinfrastruktur i Sverige Dagens skruvkoppel av 1830-års modell dra nytta av de tekniska innovationer som DAC erbjuder och forma en hållbar och framåtriktad transportinfrastruktur i Sverige. En investering i DAC, speciellt i samband med införande av ett modernt signalsystem, är därför det snabbaste, FAKTA Voith – en ledande aktör inom digitala automatkoppel Voith är ett globalt teknikföretag med en stark position inom området digitala automatkoppel för godsvagnar. Företaget erbjuder innovativa lösningar som ökar säkerheten, eff ektiviteten och miljöprestandan för järnvägstransporter. Voiths Digitala Automatkoppel (DAC) CargoFlex är en banbrytande teknik som revolutionerar godstrafi ken genom att ersätta det föråldrade skruvkopplet med en digital och automatiserad kopplingsmetod. DAC: Förnyad teknik för hållbara godstransporter DAC, eller Digitala Automatkoppel, representerar en banbrytande teknik inom godstågstransporter. Genom att ersätta de föråldrade kopplingsmetoderna från 1800-talet möjliggör DAC en eff ektivare och mer säker hantering av godsvagnar. Med DAC kan man uppnå ökad kapacitet, snabbare tågförbindelser och fullt utnyttjande av digitala funktioner. DAC – för Kvalitet, Kapacitet, Kompetens, Konkurrenskraft och Klimat Genom införande av DAC för godstrafi k skapas dramatiska förbättringar i drift och underhåll. Med snabbare, längre godståg som är digitalt övervakade ökar vi såväl tillgänglighet (Kapacitet) och robusthet i hela systemet (Kvalitet). Den ökade tekniska robustheten, planerbarheten och kostnadseff ektiviteten ökar också attraktiviteten för järnväg för transporter (Konkurrenskraft) och arbetstagare (Kompetens). Vi utnyttjar då dessutom järnvägstransporternas redan nu överlägsna energieff ektivitet för hållbara transporter ännu bättre (Klimat). billigaste och mest miljövänliga sättet att investera i förnyad kapacitet i järnvägen för att möta framtidens behov av hållbara transporter. Varje terawattimme kommer att räknas och godstrafi k på järnväg har sin tid framför sig, avslutar han.