Framtidens Järnväg 1
med tanke på lokets ålder, men praktiska lösninga
r hittades för de tekniska utmaningarna som uppstod. Systemet, tillhandahållet av Thales Group, installerades framgångsrikt och testning påbörjades under hösten. Finland som föregångare Testloket kommunicerar med säkerhetssystemen via kommersiella radiokommunikationsnätverk. I motsats till de flesta andra europeiska länder som använder speciella GSM-R-nätverk (Global System for Mobile Communications – Railway) FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 för trafikstyrning, har Finland lyckats använda befintliga kommersiella nätverk. Jere Puska, projektchef vid Väylävirasto, betonar vikten av denna milstolpe för Digirata-projektet och för Finland i stort. Han framhåller att användningen av kommersiella radiokommunikationsnätverk i praktiken har visat sig vara möjlig och framgångsrik. Fortsätter hela året Digirata-projektet syftar till att modernisera hela järnvägens styr- och säkerhetssystem, inklusive automatisk tågkontroll, signaleringssystem, styrutrustning och radiokommunikationsnät. Testkörningar på testspåret kommer att fortsätta under hela nästa år. VR:s upphandlingsprocess för utrustning av kommersiella tåg är också igång. Målet är att ha tillräckligt med utrustning för den första kommersiella linjen år 2027. Testloket Sr1, som ursprungligen kommer från 1970-talet, har genomgått en omvandling till Finlands första ETCS-utrustade lok. n Källa: Finlands Trafikverk, Väylävirasto 9