Framtidens Järnväg 1
trafikera, exempelvis områden med hög risk för sn
ö- och isrelaterade händelser. l Andra åtgärder kan inkludera trädsäkrade zoner längs spåren, inga plankorsningar, viltstängsel och vägar längs spåren för korta responstider för serviceteam. l Förarlösa tåg skulle kunna ha positiva effekter på järnvägssystemet och öka dess konkurrenskraft. Men de negativa effekterna kan också bli stora beroende på hur och var det genomförs. l Framtida forskning bör studera FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 systemeffekterna av förarlösa tåg genom att bedöma både de positiva effekterna (mer kapacitet, lägre kostnader och ökad flexibilitet) mot de negativa effekterna (förseningar på grund av oplanerade händelser och felhanteringsmöjligheter). – Länderna i Europa ser väldigt olika på möjligheten att införa ATO. I ett land som Nederländerna är den väldigt högt uppgraderad. Men i Sverige är den än så länge väldigt nedprioriterad, säger Emil Jansson. n FAKTA: Automatisk tågdrift (ATO) Det finns fyra nivåer av Grade of Automation (GoA) inom automatisk tågdrift: GoA 1: Ett övervakande system finns, exempelvis det svenska ATC-systemet. GoA 2: Tåget körs automatiskt med en förare i hytten som övervakar. GoA 3: Person ombord på tåget, till exempel tågvärd, kan öppna och stänga dörrar och köra tåget vid en nödsituation. GoA 4: Obemannade tåg 21