Framtidens Järnväg 1
Swedtrain ser satsningen på ERTMS som helt nödvän
dig. FOTO: ALSTOM ERTMS effektiviserar järnvägen som system á – Dagens signalsystem i Europa baseras på ett 20-tal olika standarder. ERTMS möjliggör att tåg enkelt kan köra över gränserna och att en stor flaskhals i internationell tågtrafik försvinner. En annan positiv effekt när ERTMS implementerats är att det effektiviserar järnvägen som system. Det möjliggör att upp till 40 procent fler tåg kan trafikera samma sträcka. Med nuvarande signalsystem är sträckorna uppdelade i så kallade fasta block. Inom varje block får endast ett fordon vistas. – Med ERTMS kan man använda sig av så kallade moving blocks, flytande block, som möjliggör att tre till fem fordon kan finnas i ett block. Eftersom signalen följer fordonets position och är fordonsburen så anpassas hastigheten i alla fordon som finns i blocket. 52 Stoppsträckor till både framföroch bakomliggande fordon säkerställs hela tiden, säger Anne Geitmann. ERTMS ger också flexibilitet i tågledningen. Effektivt system Med nuvarande system är de fysiska signalanläggningarna bundna till en viss sträcka. Och det betyder att ett tågs säkerhet ska kunna garanteras måste det ta förbestämda körvägar. – Är systemet digitalt kan körvägarna anpassas från vilken startpunkt som helst till vilken målpunkt som helst under resan. Då kan tåg snabbare ledas om i fall det skulle uppstå problem på sträckan. Så det finns mycket att vinna på ett snabbt införande av ERTMS, säger Anne Geitmann. n FAKTA: Swedtrain l Branschorganisation ”för industrin och lärosätena som levererar lösningarna för framtidens järnväg”. l 43 medlemsföretag. l Medlem i den europeiska paraplyorganisationen UNIFE (European Rail Supply Industry Association). l Bedriver opinionsarbete och arrangerar bland annat konferensen Järnvägsdagen med Tågföretagen, mässan Train & Rail med Stockholmsmässan, webbinarserien Swedtrain Tech&Future, Swedtrain Internship Program för studenter samt Swedtrains examenspristävling. FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024