Framtidens Järnväg 1
Ovan: Längre tåg är ett av Trafikverkets förslag
för att öka järnvägssystemets kapacitetet. FOTO: GREEN CARGO Till vänster: Utbildning i lokförarsimulator. ”Trafikverket bör få i uppdrag att fortsatt driva Järnvägscollege, och eventuellt sprida modellen till fler branscher”, skriver Trafikverket. FOTO: JOHAN LINDAHL/MYH R esande och transporter fortsätter att öka enligt Trafikverkets prognoser. För resor med persontåg handlar det om en ökning med 50 procent till 2040. Ökningen drivs framför allt av en ökande befolkning och ekonomi. Samtidigt ska stora infrastrukturinvesteringar färdigställas de närmaste åren. Men de utgör ett begränsat tillskott till befintlig infrastruktur. Morgondagens trafik kommer därför, enligt Trafikverket, att till största del gå på dagens infrastruktur. Budskapet från Trafikverket lyder nu: ”Tillräckliga medel för drift FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024 och underhåll av infrastrukturen bör som regel prioriteras framför investeringar i ny infrastruktur.” − Avgörande för framtidens tillgänglighet är därför hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur som redan finns. Därutöver sparar underhåll i god tid pengar i längden, säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. För att nå ett effektivare användande av infrastrukturen utan stora infrastrukturinvesteringar. föreslår Trafikverket åtgärder som effektivare prissättning, regleringar, lagstiftning, digitala infrastrukturer och tjänster, samt trafikstyrning och trimning. Trafikverket anser också att banavgifter bör differentieras efter banans kapacitetsutnyttjande. Det skulle i så fall bidra till ett effektivare utnyttjande av järnvägssystemets kapacitet. − Längre tåg är exempel på fysiska åtgärder som gör att infrastrukturen kan utnyttjas effektivare, säger Roberto Maiorana. Järnvägens kapacitetstilldelningsprocess står också inför en omfattande förändring. Den kommer, enligt Trafikverket, att anpassas för att bättre passa olika behov av framförhållning och flexibilitet. á 29