Framtidens Järnväg 1
"Att inte vårda det vi har är ren kapitalförstörn
ing" O rganisationen Swedtrain med 43 medlems företag inom järnvägsindustrin är en tung aktör i branschen. Organisationen är medarrangör till bland annat järnvägsmässan Train & Rail och konferensen Järnvägsdagen, vidare finns olika satsningar på kompetensförsörjning på agendan. Men Swedtrain bedriver också aktivt opinionsarbete. – Målet är att sprida kunskap om våra lösningar på järnvägens utmaningar, och informera om den teknik och kunskap som vår industri besitter, säger Anne Geitmann. Minskar kostnader Trafikverkets inriktningsunderlag lyfter fram det stora behovet av underhållsåtgärder. Och det behovet skriver Swedtrain under på. Anne Geitmann hänvisar till rapporten ”Järnvägslyftet” som publicerades i höstas på initiativ av SJ. – Där framgår att det uppdämda reinvesteringsbehovet för att byta ut delarna i anläggningen som nått sin maximala tekniska livslängd har ackumulerats till minst 62 miljarder kronor mellan 1993 och 2022. Det är ju helt bedrövligt. – Att inte vårda det vi har är ren kapitalförstörning. Så vi anser att underhållsskulden måste återtas så fort som möjligt, säger Anne Geitmann, och framhåller att järnvägsindustrin och Swedtrains medlemsföretag kan bidra med både kunskap och nya tekniska lösningar. – Om anläggningen är i bra skick så minskar dessutom kostnaderna för akuta underhållsåtgärder eller Swedtrains generalsekreterare Anne Geitmann. för att avhjälpa fel, säger hon. Anne Geitmann ser positivt på Trafikverkets mål att ta tillvara järnvägssektorns innovationsförmåga genom ”en ökad andel funktionsupphandlingar”. – Just målstyrda upphandlingar är något som vi har förespråkat under lång tid. På så sätt kan man få fram lösningar som utförs på kortare tid och minimerar påverkan på trafiken. – Våra medlemsföretag har lösningarna men får inte alltid betalt för det som de besparar i exempelvis tid. Moderna lösningar kanske initialt blir något dyrare men ger vinster i längden, säger Anne Geitmann. Industrin expanderar Trafiken på järnvägen har ökat med 65 procent de senaste 30 åren. Den förväntas fortsätta växa med knappt 40 procent inom persontransport och 25–26 procent inom godstransport mellan 2022 och 2040. – Under samma tid, de senaste 30 åren och fram till 2040, har järnvägsnätet inte fått nämnvärt mer kapacitet, säger Anne Geitmann. Men järnvägstransporterna i Sverige förväntas överstiga utbudet av tillgänglig kapacitet när till exempel FehrmanBält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar 2029. Samtidigt expanderar Sveriges industri, inte minst med de stora nyetableringarna i norr. Och det är inte bara produkter som stannar i Sverige som behöver järnvägstransporter. – Ett talande exempel är Hitachi 50 Energy i Ludvika som 2023 fick den största exportordern i Sveriges historia. Deras och många andra industriers transportbehov är beroende av ett järnvägssystem som befinner sig i ett ansträngt läge redan idag. En välunderhållen järnväg är a och o, men vi måste även bygga för att klara trycket, säger Anne Geitmann. FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2024