NG Sthlm 1
eller ”Bengt” när hon ber honom om tidningen när
de äter frukost. Han svarade att hon säger ”Labero”. Alla: Hahaha. AH: Snacka om att ha nått framgång. Jag hörde något om att ni hade fantasier om att bygga egna biografer. OM: Det kommer vi nog göra. Vi har tänkt att vi ska bygga en egen by till nästa film. Det är superkonkret, vi ska bygga vårt eget Christiania. Vi ska bara hitta en gigantisk hangar, på Hisingen typ. Låta jobbet och livet flyta ihop totalt. Ni nämner teaterkritikern Lars Ring i flera av era verk. Vad har ni för relation till honom? AH: Han skulle komma på en av våra föreställningar. Sedan gjorde han inte det. FA: Det är ett desperat rop på honom: ”Snälla, kom!” OM: Om du gillar Lars Ring finns det mycket att se fram emot med filmen. Det kan du skriva i tidningen. AH: Där har vi vår målgrupp. Lars Ring-fans. Ni pratar i vissa sammanhang om att ni uppfattas som ironiker, fast ni inte är det. Vad tror ni det beror på? OM: Ingen aning. Folk vågar inte tro att folk är seriösa. EK: Det ses nästan ner på att vara innerlig eller radikal. Det är töntigt att verkligen stå för någonting, känns det som. AH: Det kommer ur synsättet bra/dåligt. Om en musiker anses göra dålig musik som folk gillar på skämt… Om man då säger att man på riktigt gillar den är det ingen som kan ta in det. Det är ingen som tror på det. OM: Det är så jävla värdelöst. Det säger ju sig självt… Ironi är ju att man säger något och menar något annat. Det kan per definition inte vara bra konst. Sanning och ärlighet är grundkraven på ett konstverk. Det är samma sak som att försöker göra något dåligt. Det går inte. ”VI SKA BYGGA VÅRT EGET CHRISTIANIA” Man kan inte anstränga sig för att vara dålig. Ironi är den feges ursäkt. Jag hatar det verkligen. FA: Många i vår publik kan inte göra något än att tolka det som ironi. För att om de inte gör det blir det för skrämmande för dem. De slipper rannsaka sig själva om de tolkar oss som ironiker. Som jag förstår det var ingen av er någon större teaterentusiast innan ni gjorde era föreställningar. Hur visste ni att ni ville hålla på med det? FA: Att vi inte hade sett någon bra teater gjorde att vi ville försöka göra en. OM: Vi tänkte nog ”Varför måste teater vara tråkigt?”. Det är ju potentiellt asfett med scenkonst. Knausgård skriver i sin nya bok att bara den som inte vet hur något ska vara kan skapa. Det tycker jag är snyggt. OM: Verkligen. EK: Det är lite som när man lär sig att måla. När man blir jättebra borde man byta till att rita. OM: Hur kul är musik av folk som har gått på musikhögskolan? Hur mycket roligare vore det om en landskapsmålare gjorde en hiphoplåt? Den skulle förmodligen vara bättre än en låt av en rappare. Det vore förmodligen bättre om en rappare gjorde en långfilm… Eller en landskapsmålning. OM: Ja. Då börjar det ju leva. Det är professionalismen man måste akta sig för. Vi kanske inte borde göra en film till. Eller en teaterföreställning. Nu vet vi hur en loge ser ut. Vi vet att det finns en personalmatsal. EK: Vi vet vilka material vi inte får använda. Vi vet när motståndet kommer komma, någon tekniker som säger ”Det där får ni inte göra” OM: Om man börjar censuren sig själv och försöker passa in är man kanske på väg att dö. Det ska man vara jävligt försiktigt med, att bli för bra. FK: När vi har gjort filmen har vi tänkt ”Är den här filmen lika olik alla andra filmer så som pjäserna var olik alla andra pjäser?” Om vi hade börjat slappna av med det hade vi varit illa ute. Hur trivs ni här i Stockholm? OM: Jag gillar de gamla historiska grejerna. Det är vackert med vattnet. Och så gillar jag Gamla stan. Eftersom jag inte är från Stockholm tycker jag Gamla stan är kul. Om man är från Stockholm tycker man nog att det bara är turistigt. AH: Vi bodde ju här i fyra år. Vi fick lite ny energi av det. FK: Självklart. Vi var ju i opposition. AH: Dels det. Men även om det finns fler jobbiga människor här finns det fler som gillar våra grejer här. Vi drar mer folk här än i Göteborg. OM: Också sådana saker som att vi sitter här och pratar med en journalist. Det hade inte hänt i Göteborg. Det finns en teater på Stigbergsliden som heter Göteborgs dramatiska teater. Även om gud hade klivit ner på scen där tror jag inte att det hade lämnat Stigbergstorget. EK: Det är så dumt att prata Stockholm vs. Göteborg varje gång. Det är billigare att bo i Göteborg och det är närmare till familj och vänner. Det är allt. OM: Göteborg är en skitstad. Stockholm är också en skitstad. Men i Stockholm tror de att de är i jordens centrum. Det är det som är skillnaden. I Göteborg vet man att man är en pissmyra. 20 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2023