NG Sthlm 1
Musik SKÖR SOM EN BOMB Cissi Wallin är tillbaka i
ny skepnad. Nu släpper hon debutsingeln Fragile Like A Bomb med en rad namnkunniga musikprofiler i sitt team. TEXT: PELLE TAMLEHT FOTO: AGNES STRAND CISSI WALLIN HAR haft många strängar på sin lyra, pun intended. Journalist, debattör, skådespelare, författare och aktivist är några av dem. Men nu är det artisteri som gäller för hela slanten. – Stjärnorna stod rätt, helt enkelt. Dels var det att jag känner mig färdig med barn, men också att jag börjar närma mig 40 och har gått in i en fas där jag inte bryr mig så mycket om vad andra tycker. Det är egentligen så jävla läskigt att göra något kreativt då man inte kan skylla på någon annan om det går åt helvete. Jobbar man med media kan man alltid skylla på en redaktör, haha. NÄR CISSI VÄL hade bestämt sig för att doppa tårna i musikvärlden handlade det inte om att göra något lättvindigt. Det är inte riktigt så hon fungerar. Istället bokades det upp sessions med några av våra mest aktuella låtskrivare och producenter i form av Linnea Deb och Johannes Willinder. Veteraner som tidigare har skapat musik med artister som Loreen, Darin och Tusse. – Det var inte heller strategiskt utan jag ville verkligen jobba med en kvinna initialt så efter ett par glas rött en lördagskväll i Delsbo tog jag mod till mig och skickade ett dm till Linnea där jag frågade om hon ville göra en låt tillsammans med mig. CISSI HAR ÄVEN tidigare släppt musik, men då har det handlat om covers och 8 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2023 svenska översättningar av internationella hits såsom Not Ready To Make Nice av The Chicks. Den sistnämnda släpptes på en fyralåtars-ep under namnet Kvinnohjärtat vilket var en duo Cissi hade tillsammans med Stella Cartriers, numera under artistnamnet Stella Explorer. Det har gått väldigt bra för din gamla bandmedlem Stella på senare tid. Var det något som inspirerade dig att ta klivet själv? – Självklart var det inspirerande att se hur bra det gick när hon tog steget ifrån att vara i band till att släppa eget material. Jag har omgett mig med folk, framför allt kvinnor, som har gjort den resan nu på senare tid och det är jätteinspirerande. Sen är det såklart svinsvårt att nå ut med musik idag, det släpps väl typ trettiotusen nya låtar i veckan. Då kanske det hjälper att ha en viss plattform? – Haha, det kan det absolut göra. DEN FÖRSTA EGNA singeln Fragile Like A Bomb är en relativt rak popdänga som utan problem hade kunnat skickas in till Melodifestivalen, och med tanke på Linnea Debs inblandning i projektet så är detta kanske inte jätteförvånande. – Det var absolut på tapeten och vi skickade faktiskt in en annan låt som vi fick nej på. Men jag deppade inte ihop av det och kan absolut tänka mig att skicka in igen. Jobbar du på egen hand eller tar du hjälp av något skivbolag eller management? – I samband med att vi skickade in bidraget träffade jag faktiskt ett gäng olika bolag varav ett visade intresse av att representera mig, men det landade aldrig i något konkret. Jag pratade i samma veva med Lisa Brolander (Moonica Mac, red. anm) som gör mer eller mindre allting själv och hon hjälpte mig jättemycket kring hur jag skulle tänka. Hon var så himla stöttande och skickade långa listor med tips. Det var verkligen systerskap i praktiken. NOT FRAGILE LIKE A Flower, Fragile Like a Bomb är ett tidlöst feministiskt citat som ofta förknippas med alltifrån Frida Kahlo till domaren Ruth Bader Ginsburg. Hur kom du på tanken att göra en låt kring det? – Det var nog inte mer än att jag ville ha en stark och ganska rak titel. Jag skriver alla texter och har ändå skrivandet i ryggmärgen med 15-20 år av professionellt skrivande bakom mig. Texten är väl inte så konkret i sin helhet heller utan man kan lägga in sina egna tolkningar i den, vilket jag tycker är en av grejerna som är så fantastisk med musik. Men jag tänker generellt bredd med cred. Jag vill skriva låtar som kan spelas både på P3 och Radio Rix, sen får vi se om det blir så. I SAMBAND MED lanseringen av singeln var det även livedebut för musikprojektet Cissi. Med sig på scen hade hon bland andra Stefan Storm från Sound of Arrows samt Linus Erlandsson. – Jag hade en bild av att jag skulle ha två svartklädda syntmän bakom mig. Är det den livesättningen du ser framför dig att du kommer att ha även framöver? – I nuläget ja. Sen vore det såklart en dröm att stå på scen med Radiosymfonikerna, det tror jag väl alla artister drömmer om. Musiken är rätt filmisk och framför allt de kommande låtarna känns nästan lite Hans Zimmer. De skulle passa i typ Berwaldhallen. Du har haft ett par minst sagt stormiga år med bland annat förtalsanmälningar som varit uppe i rätten. Hur mår du idag? – Jag mår faktiskt väldigt bra. Mycket av stormarna sker idag online och blir någon form av medieanka, sen när man kommer ut i verkligheten är det nästan ingen som bryr sig. Friskt fungerande människor glömmer förr eller senare, och det finns också någon form av preskriptionstid även för drama. Vilket är bra. Hur aktiv är du på sociala medier? – Ganska lite. Jag följer helst inga debatter eller kulturbråk, även om jag såklart läser nyheter.