NG Sthlm 1
Musik ”LÅT MIG LEVA SÅ HITTAR JAG MIN VÄG” Med sk
arpa låttexter och silkeslen stämma rör sig Natalie Lindh i ett musikaliskt landskap präglat av såväl traditionell vismusik som modern jazz. TEXT: AMANDA RÖNNELL FOTO: JUBEL DEN 10 MARS släpptes singeln Greta Garbos Torg och samma kväll spelade Natalie Lindh tillsammans med sitt band Gåsarna på Södra Teatern i Stockholm. Natalie debuterade 2020 och har sedan dess släppt flera singlar. I vår väntas mer musik innan hennes debutalbum Låt en kvinna leva släpps i maj. DET BLIR ETT fullspäckat år för exilgöteborgaren. Samtidigt lyckas hon klämma in att plugga journalistik på heltid. – Jag älskar att skriva, det har alltid varit ett väldigt genuint intresse. Så jag tänkte att om det är någonting jag ska göra vid sidan av musiken är journalistik det som känns mest som mig. Plus att man kan kombinera journalistik med musik ganska bra. Sedan skulle jag kunna tänka mig att sitta och prata i radio, så det var därför jag valde den här utbildningen. Har skrivande alltid varit viktigt även i ditt musikskapande? – En riktigt bra låt med en mindre bra låttext kan falla helt för mig personligen. Vice versa – en riktigt bra text men en lite sämre produktion, beat eller melodi kan göra att jag forfarande blir helt förälskad i låten på grund av texten och budskapet. Jag vill inte skapa någonting som inte känns ”jag” – som jag inte kan backa eller själv tycker och tänker. Om jag lyckas skriva ärligt så kommer det att beröra människor som har upplevt samma sak mycket mer än om jag försöker tilltala en större massa med någonting som jag egentligen inte bryr mig om. Så text och berättande har alltid varit väldigt centralt för mig och ett sätt att hantera allting som händer i livet. 70 NÖJESGUIDEN | NR 3, 2023 Många av mina vänner säger: ”Man får vara lite försiktigt med vad man berättar för dig för man vet aldrig om du skriver en låt om det”. Det har ju hänt några gånger. Vill du berätta lite om den nya singeln, Greta Garbos Torg, vad handlar den om? – Den handlar om den första kärleken, som man trodde skulle vara den som varar för evigt. Man är helt säker på det, men märker ganska snabbt att ”Nä, det här blev inte så bra”. Men man har en tendens att inte kunna sluta utan fortsätter ändå, för att man får en kick av personen. Så hela låten handlar om den typen av kärlek – kärleken som inte riktigt fungerar fast man trodde det från början. Jag blir väldigt tilltalad av namnet på det kommande albumet: Låt en kvinna leva. Vad kommer det att handla om? – Till det här albumet har vi en låt som heter just Låt en kvinna leva. För mig är det en så jävla stark mening, för jag har ända sedan jag var ung upplevt att min omgivning har velat placera mig i ett visst fack eller box. Låten handlar om min frihetsrörelse – att ta mig från att inte passa in i den här jävla boxen som alla har velat placera in mig i till att inte ens vilja vara i boxen utan göra allt som ligger utanför. Att hitta min egen form. Låt mig få leva så hittar jag min väg sedan. Jag tror att det är centralt i alla albumets låtar. Vad är det för box som du har blivit placerad i? – I högstadiet och när jag växte upp handlade det mycket om märkeskläder, pengar och yta. Om man inte passade in i den mallen så var det något fel. Man försöker göra allt i sitt yttersta för att komma in i den här boxen för annars är man inte med liksom. Men det känns som att boxen varierar beroende på vilka normer som finns omkring en. En av de första frågorna jag får om min musik är: ”Vad för slags musik gör du, vilket fack placerar du dig i?” Jag har hört tio personer bara det här året säga att man inte ska vara för spretig utan att man ska hålla sig till en sak. Men jag vill få möjlighet att uttrycka mig på alla möjliga sätt och testa på allt. Låta mig leva lite. Det är verkligen en återkommande grej, just det här att förhålla sig till bestämda regler och förväntningar. Förväntas man ha en nisch i musikindustrin? – Gud ja, det tror jag verkligen. Man förväntas göra det som funkar. Kliver man lite utanför det så ses det som något negativt i stället för något kreativt och nytt. Man vågar inte riktigt satsa på det längre. Det är bättre om det liknar någonting som redan har slagit och blivit bra. Hur kommer soundet vara på det kommande albumet? – Det finns verkligen en röd tråd. Man kommer höra att alla låtar är ”låt en kvinna leva”. Men det är absolut lite spretigt. Låt en kvinna leva är lite mer åt det punkiga hållet, några är mer åt det bluesiga och jazziga hållet och några är mer poppiga. Vad har du för musikaliska förebilder? – Jag hämtar mycket inspiration från Monica Zetterlund, Cornelis Vreeswijk, Lisa Ekdahl och Lisa Nilsson. Vispop brukar jag kalla det, förut kanske det var mer ren vismusik. Men jag gillar just det här med berättande texter och gärna lite svensk jazz. Sedan får jag också mycket inspiration från saker som händer i livet, som är jobbiga eller som får mig att känna mycket. Då måste jag sätta mig och skapa någonting, det blir som en terapisession. Du kallar din fanskara för ”dina små svin” – en referens till din tidigare singel Ett svin. – Jag definierar mig själv som ett svin. Och jag tror att det bor ett litet svin i oss alla, men vi är inte så vana att prata om det här svinet. Man försöker dölja det lite eftersom det inte är något som man är stolt över. Men jag tycker att vi borde omfamna svinet inom oss och låta det ta plats, för det behöver också få ta plats. Alla som lyssnar på min musik har haft stunder då de också har känt sig som ett svin. Vad är planerna för resten av året? – Nu växlas det upp. Tanken är att vi ska ha en vår där vi släpper låtar kontinuerligt för att sedan i sommar kunna göra en sommarturné där vi åker runt och spelar albumet och lite nya låtar som kommer att komma i höst. Mycket spelningar är det som står på agendan. Singeln Greta Garbos Torg finns ute nu och albumet Låt en kvinna leva kommer ut i maj.