Advokaten 1
om intäktsramarna för elnätsbolagen, som sedan 20
12 är hårt reglerade (se faktaruta på s. 40). – Här har man skruvat på regelverket många gånger under hela tiden som regleringen funnits till. Det har resulterat i många stora processer omkring nättarifferna och hur stora de får vara, säger Maria Hagberg, och tillägger att alla sådana faktorer som gör att något händer på en marknad innebär arbete för juristerna. Nu planeras dessutom ännu en regeländring, och förmodligen ännu fler processer. MER ADVOKATNYTTA ATT GÖRA Fler processer och avtal, och mer arbete för advokater på energiområdet tycks alltså vara att vänta. Rudolf Laurin delar den uppfattningen, och drar paralleller till när man bygger om en stad, som just nu hans hemstad Göteborg. – Det är som när man ska exploatera en stad – du tänker inte på juridiken omedelbart, men det blir väldigt mycket juridik när du väl kommer till genomförandet. Samma sak här: ska vi plötsligt ersätta den befintliga infrastrukturen för hur vi transporterar oss, producerar elkraft och värme, då måste det rimligen bjuda på en hel massa juridiska frågor. Det är den ena sidan. Den andra är att det är väldigt mycket pengar det handlar om. Förekomsten av mycket pengar innebär troligen mer insatser från advokatvärlden, säger Laurin. Maria Hagberg hoppas förstås, som de andra advokaterna, på en minskad användning av fossila bränslen. Men även hon räknar med att omställningen kan ge mer arbete för advokaterna. – Alla de här politiska målsättningarna omsätts ju sedan i juridik, i rättsregler. Då behöver man tolka dem, MODERNA MILJÖVILLKOR I PRODUKTIONEN AV VATTENKRAFTSEL Från och med den 1 januari 2019 är alla verksamhetsutövare som bedriver tillståndspliktig vattenverksamhet för elproduktion enligt 11 kap. 6 § miljöbalken skyldiga att ha moderna miljövillkor. Detta innebär att verksamhetsutövare vars vattenkraftverk inte prövats enligt miljöbalkens regler måste ansöka om omprövning eller ny tillståndsprövning hos mark- och miljödomstolen så snart som möjligt. Ett alternativ är att anmäla sig till den nationella planen. Anmälan innebär att verksamhetsutövarna kan avvakta med prövningen till den tidpunkt som följer av nationella planen. Den nationella planen upprättas av Havs- och vattenmyndigheten, Energimyndigheten och Affärsverket svenska kraftnät. Beslutet om att anta planen fattas av regeringen. förhålla sig till de rättsreglerna, avtala utifrån dem och så vidare. Jag tror att i vår sektor kommer det mycket att handla om att biträda i olika projekt av exempelvis vindkraftparker, som kommer att öka, sol, kanske biogas i lite större omfattning än man har i dag, säger hon. Även Pia Pehrson, Tove Andersson och Therese Strömshed tror att klimatomställningen kommer att generera mer advokatarbete. Och advokatrollen kan komma att breddas och utvecklas. – Eftersom energifrågor är en så oerhört viktigt samhällsfråga så får politiken en alltmer central roll i vår rådgivning. Jag tror därför att vi kommer att se fler korsbefruktningar och samarbeten med public affairsexperter eftersom klienterna förväntar sig att vi inte enbart har full koll på regelverket utan även är väl bevandrade i de politiska diskussionerna runtomkring, menar Therese Strömshed, som också tror att energirätten i framtiden kommer att gå in i och överlappa med säkerhetsskyddslagstiftningen, eftersom energitillgången är en samhällskritisk fråga. ¶ l En helt integrerad europeisk energimarknad. l Energieffektivitet som bidrar till dämpad efterfrågan. l En ekonomi utan kol och olja. l Forskning, innovation och konkurrenskraft. Trots målet om en ekonomi utan kol och olja handlar mycket av dagens regleringar och även föreslagna lagar om hanteringen av olja och inte minst gas. I praktiken är många av de sydostligaste medlemsländerna helt beroende av rysk gas. Kommissionens och rådets arbete har nu burit frukt. I slutet av maj antog rådet fyra nya lagar på området, och fullbordade därmed paketet ”Ren energi för alla européer”. Totalt är åtta olika rättsakter antagna inom paketet. ADVOKATEN NR 6 • 2019 Ren energi-paketet ställer bland annat krav på ökad användning av förnybara energikällor och ska implementeras i medlemsländerna inom omkring två år. Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 av den 11 december 2018 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor (det omarbetade förnybartdirektivet) ingår i ren energi-paketet. Direktivet innebär nya krav på att små elproducenter enkelt ska kunna anslutas till elnätet. Statens energimyndighet, Energimarknadsinspektionen och Naturvårdsverket har fått i uppdrag att utreda hur direktivet kan genomföras. Det ska vara implementerat senast sista juni 2021. ¶ Grönt ställs mot grönt när förnybar energi prövas – vänd! » 35 35