Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52 HEMMA FRÅN JOBBET Tio fi lmer du m
åste se Varför ska man se annat än Baksmällan 2 och Göta Kanal 3? Naturligtvis är det upp till var och en att proppa i sig det som man bäst gillar, men de fl esta är väl tämligen ense om att det inte är speciellt nyttigt i längden att bara äta hamburgare och sockervadd. Även om det lättuggade och sockrade har sitt absoluta berättigande i kostcirkeln får man lätt en litet osund uppsyn om man enbart håller sig till den dieten. Samma sak gäller faktiskt fi lm, lite fi brer löser upp och hindrar gemene man från att drabbas av mental förstoppning. Men detta är egentligen en sekun- där tanke. När jag ombads sätta ihop en topp tio-lista på mästerverk som man bör ha sett innan man dör, var det inte hälsoaspekten som genererade urvalet, utan lusten. Lusten som kommer av att se något som få andra presterat, att bli överraskad, skrämd, FREDRIK SAHLINS BÄSTA Borgarklassens diskreta charm (1972) Regi: Luis Buñuel Den gamle spanske surrealisten satte spår i fi lmhistorien redan 1929 med Den andalusiska hunden, som kanske mest blev känd på grund av att ett öga skars sönder i närbild, men denna komiska attack på borgarklassen, som han skapade vid 72 års ålder, är ändå kanske hans mest omtalade. Här försöker ett gäng vänner samlas för en festmiddag men det är ständigt något som kommer i vägen. En förvirrande men underhållande hälsning från en tid när fi lm inte behövde vara lättläst som en pekbok. Sånger från andra våningen (2000) Regi: Roy Andersson En svensk regissör ska väl ändå få plats här och då får det bli denne inspirerade bildmakare som gett oss såväl den svenska sommarklas- sikern En kärlekshistoria som ett otal skönt humoristiska reklamfi lmer. Sånger från andra våningen innebar Anderssons återkomst till långfi lmen efter 25 år och är ett stort litet mästerverk där han på sitt sedvanligt stiliserade vis ger oss sin syn på Sverige av i dag. Varje scen är som ett konstverk, varje replik vägd på våg. Resultatet överväldigande, och torrt underhållande. Taxi driver (1976) Regi: Martin Scorsese Regissören tillhörde den unga falang som under ett drygt decennium (70-talet) tog över fi lmmakten i USA då de stora fi lmstudiorna hade tappat greppet om publiken. I stället för grandiosa spektakelfi lmer skapade man i dubbel bemärkelse grovkorniga berättelser om politiska rävspel, knepiga relationer eller, som i detta fall, ett hårt drama om en återvändande Vietnamsoldat som sakta men säkert tar sig ut ur sin depression för att ”rensa gatorna från avskum”. Robert De Niro hade redan slagit igenom i Gudfadern 2 men detta porträtt av den alienerade taxichauffören Travis Bickle är kanske hans största bedrift någonsin. 52 KOLLEGA 5-11 Apocalypse Now (1979) Regi: Francis Ford Coppola När jag får frågan om vilken som är min absoluta favoritfi lm (vilket inte är sällan) brukar jag efter visst dividerande med mig själv komma fram till detta mäktiga, suggestiva och svarta krigsdrama. Denna helvetesfärd genom ett brinnande Vietnam har klamrat sig fast i hjärnbarken och visar inga tendenser att vilja släppa taget. Regissören släppte 2001 en förlängd version, Apocalypse Now Redux, som onekligen fördjupar historien men ändå är något av överkurs. Se originalet först. Och gör det nu. hamna i eftertanke eller bara garva. Man gör det bäst när man expo- neras inför verk av berättare som kan sin sak, som tillhör eliten inom sitt gebit. Här är några av dem, och deras främsta titlar. Det ska tilläggas att valet är svårt och hårt. På skrivbordet bredvid tangentbordet vankar ett antal fi lmtitlar omkring och ser surmulna ut, pockande på den uppmärksamhet de inte fi ck. Denna gång. FREDRIK SAHLIN Filmkritiker MALENA RYDELL/SCANPIX HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68