Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8 »Det här är direkt hälsovådliga arb
etstider.« Du är 43 år och har arbetat här i 23 år, kommer du att orka lika länge till? – Jag har ställt frågan själv om jag verkligen pallar med det här. Jag vet faktiskt inte. Ibland skulle det vara skönt med ett vanligt nio till femjobb. SAS-personalens tuffare arbetstider har inte kommit över en natt utan är konsekvensen av nedskärningar och en allt tuffare konkurrens i flygbranschen. Bolagen vill ha sina plan i luften så mycket som möjligt och pressar in nya avgångar allt tidigare på morgonen. I dag lyfter och landar plan på Arlanda dygnets alla timmar och markpersonalen har varit tvungna att anpassa sig till de alltmer obekväma tiderna. – Det här är direkt hälsovådliga arbetstider. Man måste kunna arbeta i det här yrket utan att det får allvarliga konsekvenser på hälsan. Vi krä- ver arbetstidsförkortning för arbete mellan midnatt och klockan 06, det är enda sättet att garantera den återhämtning som alla behöver, säger Birgitta Wrede, ordförande för SAS Tjänstemannaförening, sektion Terminal. SAS har sedan tio år en modell där arbetstimmar på natten ger extra arbetstidsförkortning, den har dock försämrats de senaste åren. I våras tvingades facket acceptera försämringar under hot om att outsourca en del av verksamheten. Efter att ha känt av konsekvenserna i nästan ett år är personalen beredd att ta strid om det inte snart blir bättre. – Missnöjet pyr och vi får mycket samtal och mejl om det här. Våra medlemmar är beredda att gå ut i konflikt. Det är inte att arbeta 38 timmar i veckan på Arlanda som är det största problemet, utan att börja så tidigt. Man behöver helt enkelt mer återhämtningstid för att klara det, säger Birgitta Wrede. Hon anser att Unionens avtal inte har hängt med i de förändringar som skett på arbetsmarknaden. Fackförbund och arbetsgivare måste ta sitt ansvar och avtala om rätten till återhämtning och vila. – Unionen, och tidigare HTF, har ett ansvar för att situationen har uppstått genom att man inte har drivit den här frågan från centralt håll, vi har tjatat om det här i mer än tio års tid, säger Birgitta Wrede. Hennes vision är att få återhämtningen reglerad i ett centralt avtal så att det gäller alla i flygbranschen och andra berörda branscher, annars är risken stor att bolagen börjar konkurrera med arbetsvillkor. – Det centrala avtalet medger 40 timmars arbetsvecka när man börjar klockan tre eller fyra på morgonen, det orkar ingen. Principen måste vara att alla som börjar exempelvis klockan fyra på morgonen ska ha två timmars arbetstidsförkortning någonstans i sin schemacykel, oavsett om man jobbar på SAS eller Nordic Aero. I dag är det bara SAS som har det reglerat i ett lokalt avtal. Enligt Birgitta Wrede vore det mest ideala om ingen behövde börja så tidigt som klockan fyra, men hon inser att den tiden är förbi. – Vi kommer inte ifrån att planen måste gå när flygbolagen vill, men det måste skapas ett skyddsnät så att arbetstiderna blir humana, att man inte använder människor som förbrukningsvaror som slängs på sophögen efter tio år. Ska det vara så att man inte ska kunna stanna kvar på en arbetsplats för att arbetstiderna sliter ut en? Läs mer om arbetstid och Unionens avtalskrav på sidan 20. 8 KOLLEGA 5-11 Efter en intensiv arbetsdag är det dags att hämta sonen Milton på dagis. Dessförinnan har Björn bland annat tagit emot en jumbojet från Thai Airways och arbetat med personaldisponering, det vill säga fördelat olika jobb som måste utföras på flygplatsen. Björn Östlund jobbar som personaldisponerare vilket innebär att han fördelar olika jobb som måste utföras på flygplatsen på den personalstyrka som finns tillgänglig. Hans tre datorskärmar är sprängfyllda med tetrisliknande fyrkanter i rött, blått, gult och grönt. Varje fyrkant är ett uppdrag och förutsättningarna förändras ständigt på grund av förseningar.
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68