AMES 1
70-årsfirande BT i Mjölby – som numera heter Toyo
ta Material Handling - har satt lilla Mjölby på världskartan. Varje år tillverkas uppåt 80 000 elektriska truckar och cirka 100 000 handtruckar i den östgötska orten. F öretaget startade 1946 av Ivan Lundqvist och lanserade den första egna palltrucken 1947. Ett år senare utvecklades tillsammans med SJ den så kallade Europallen – som i dag är standard för transporter inom EU och även på många andra platser i världen. De första åren höll företaget till i Bromma och flyttade 1952 till Mjölby. Sedan 1967 befinner man sig på Lundby industriområde. BT köptes av Toyota år 2000 och är en del av Toyota Material Handling Group (TMHG), som är världens största trucktillverkare. – Toyota tillverkade bara motviktstruckar och BT lagertruckar på den tiden. Vi fungerade som underleverantör till Toyota i två år innan de köpte upp BT för att växa och bli heltäckande på den internationella marknaden, berättar Lars Sjödahl, vd för Toyota Material Handling International AB (TMHI). Den delen av bolaget är ansvarigt för försäljningen av elektriska lagertruckar i Afrika, Asien (inklusive Kina), Mellanöstern, Oceanien och Sydamerika – medan Toyota Material Handling Europe AB är ansvarig för Europa. Båda har sina huvudkontor i Mjölby. TMHI är sedan i sig indelat i regioner med personer ansvariga för att utbilda och ge övrig support. Trots att organisationen är väldigt slimmad med 31 anställda – varav ungefär hälften sitter i Mjölby – täcker man ett stort geografiskt område. TMHG är i sin tur en del av Toyota Industries Corporation, TICO. De varumärken som ingår i Toyota-koncernen är förutom BT: Cesab, Toyota och Raymond. Hur stor del var exporten om du jämför innan och med Toyota? – Innan var det ungefär 10 000 elektriska lagertruckar per år. I dag tillverkas ungefär 80 000 elektriska lagertruckar och 100 000 handtruckar i Mjölby, så det är ju en enorm skillnad. Hur är det att jobba i en så pass stor koncern? – Spännande, roligt och utmanade förstås. Vi får ju en hel del gäster från andra länder till Mjölby och så åker bland annat jag till vårt huvudkontor i Japan några gånger per år. Det blir naturligtvis en hel del andra resor till länderna i vårt ansvarsområde av olika anledningar. Dels för att tillsammans med de lokala bolagen jobba fram strategier för att utveckla verksamheten och dels i vissa fall representera TMHI i olika sammanhang. De bolag vi jobbar med är i mycket varierande storlek och mognad vilket bidrar till utmaningen och gör att ingen dag är den andra lik. Ja, lilla Mjölby sätts ju på världskartan. Vad innebär det? – Jättekul för kommunen, som ju även är väldigt trivsam att bo i. Vi är ju en av de som tillverkar flest lagertruckar i världen. Härifrån styrs tillverkning, distribution, service med mera åt hela den globala marknaden. Var har företaget er övriga tillverkning till Toyota Material Handling International, respektive Europe? – Förutom i Mjölby, där den huvudsakliga tillverkningen av lagertruckar är, tillverkas motviktstruckar i Frankrike och Italien. För marknaderna utanför Europa finns även tillverkning i Japan och Brasilien. Japan exporterar även sina största modeller till Europa. BT firar i år 70 år – och ni gör det genom att bland annat öppna en ny utvecklingshall? – Ja, vi har firat rejält med de anställda och deras familjer. Testoch verifieringscentret som invigdes i slutet av augusti tror jag kommer att betyda mycket i framtiden. Den är ungefär lika stor till ytan som en mindre fotbollsplan (95x40 meter) och 18 meter hög. Det ger oss bland annat utrymme och möjlighet att göra ordentliga tester på mer höglyftande truckar. Vilka är era största styrkor i Mjölby? – Vi har en lång erfarenhet av truckproduktion, samt ett nytt stort och väldigt viktigt utvecklingscenter för elektriska lagertruckar och framtida materialhanteringslösningar. Sedan har vi en framgångsrikt växande verksamhet när det gäller logistiklösningar – automatiserade truckar med en elektronisk styrning i stället för förare. »Framtiden för företaget och verksamheten i Mjölby är väldigt positiv, vi växer både med vår tillverkning och utvecklingsavdelning.« Hur fungerar annars exporten till utlandet för er del – det är ju många truckar som ska ut varje år? – Till att börja med har vi en stor nytta av vårt geografiska läge – Mjölby ligger ju centralt placerat med närhet både till E4:an och järnvägen, som var en avgörande anledning till att man valde att lokalisera sig här. Export inom Europa görs mestadels med lastbil, men till vår region fraktar vi i stort sett uteslutande i container via hamnen i Göteborg som är landets största. Sedan gäller det att vindarna är på vår sida för att underlätta havstransporterna som ner till Australien eller till exempel över till Sydamerika kan ta väldigt lång tid. Hur ser framtiden ut för företaget och verksamheten i Mjölby? – Väldigt positiv, vi växer både med vår tillverkning och utvecklingsavdelning. Vi ser en ökad efterfrågan av våra produkter både inom Europa, men framför allt på den växande internationella marknaden. Vi har en stor uppgift framför oss att fortsätta vara en stor global exportör för att gynna både regionen med arbetstillfällen och fortsätta leverera en konkurrenskraftig svensk kvalitetsprodukt, säger Lars Sjödahl. n Företagsmiljöer för tillväxt och utveckling. Sankt Kors erbjuder lokaler i flera olika klustermiljöer som ger ditt företag möjligheter att utvecklas i nära samverkan med andra inom samma område. Läs mer på sanktkors.se 13