AMES 1
CYBAERO TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI
CybAero var först i världen med att lansera obemannade helikoptrar med automatisk start och landning från fartyg – och levererade nyligen tre system till Kina. Att bearbeta internationella marknader kräver något extra. – Vi har agenter och distributörer i olika länder som håller koll på upphandlingar i sitt eget land, berättar nye vd:n Rolf Schytt. C ybAero utvecklar och säljer fjärrstyrda helikoptrar – så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) med tillhörande sensorsystem för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer. Bolaget, med huvudkontor på Mjärdevi Science Park i Linköping, har fått ett stort internationellt genomslag med helikoptern APID One som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering. I år är mycket nytt i företaget. Efter att ha varit ett utvecklingsbolag under många år är man på väg mot att industrialisera sig med regelbundna leveranser. I slutet av augusti levererade man tre helikoptersystem till Kina, som företaget Jolly beställt. Systemen, som är avsedda att operera från fartyg, är mycket avancerade och har genomgått ett stort antal tester före leveransen. Helikoptrarna är bland annat utrustade med det däcklandningssystem som CybAero utvecklat i samarbete med Airbus. Systemet medger automatisk start och landning från fartyg. – Från att ha tillverkat obemannade helikopterplattformar i ett grundutförande har vi nu utvecklat ett helt system bestående av en plattform samt olika alternativ för nyttolast, datalänk och markstation. Detta ger oss möjlighet att ännu bättre kundanpassa systemen efter kundernas behov, framhåller Rolf Schytt. 14 Rolf tog över som vd i maj – och på senare tid har bolaget även fått en ny ordförande, ekonomichef, samt marknads- och kommunikationschef. – En organisation är under ständig utveckling och det krävs en annan form av kompetens nu när vi gått till ett företag som ska leverera och inte bara utveckla. Vi är inne i en ny fas och har förstärkt ledningsgruppen, säger Rolf. – Även om vi nu har en färdig produkt kommer vi aldrig att sluta utveckla den vi har i dag. Tekniken går ständigt framåt och det är viktigt att hela tiden jobba för framtiden och integrera nya system och nyttolaster, berättar nya marknads- och kommunikationschefen Emmelie Axelsson. Vilka är de största skillnaderna på APID One mot APID 60, som ni tog fram tidigare och nu utvecklat vidare? – 90 procent av helikoptern är ny, så man kan säga att det har hänt en hel del, berättar Rolf. Er målgrupp är framför allt militärt, skogsindustrin och kraftindustrin – men även humanitärt? – Ja, det är något som blivit högaktuellt i dag med flyktingströmmen. I november åker jag och Emmelie till Bryssel för att delta i mässan AidEx, som arrangeras av bland annat UNHCR och Red Cross. Där kommer vi att visa upp vår produkt och hur den kan hjälpa till vid exempelvis flyktingkriser och naturkatastrofer, inleder Rolf. Emmelie fortsätter: – Den skulle kunna användas efter en tsunami, då det finns en integrerad mobilsändare som gör det möjlighet för folk som kommit bort att visa var de befinner sig via sina mobiler. Och det finns även en värmekamera som kan leta upp varma kroppar. Hur är det att bearbeta internationella marknader? – Till att börja med måste man tänka på att det kan vara en del skillnader både vad gäller kultur och affärsprocesser. Därför har vi agenter och distributörer på plats i flera olika länder som har koll på sitt eget land och följer upphandlingar. I Nordamerika har vi nu en anställd försäljningschef. Sedan jobbar vi mot organisationer, det är ju inte precis som att sälja en bil. De vet vad de vill ha och gör offentliga upphandlingar. Det gäller att erbjuda exakt den lösning de söker efter, berättar Rolf. I vilket land är intresset störst för er produkt? – Just nu är det Kina och USA. Kina är ju ett enormt land att hålla koll på, inte minst vad gäller infrastruktur med bland annat kraftledningsgator. Hittills har man använt bemannade helikoptrar för övervakning och uppletande av var det krävs reparatoner. Något som är både dyrt, monotont för piloten och dessutom farligt, då man flyger väldigt nära kraftledingsgatan och det händer mycket olyckor. Med våra mindre obemannade helikoptrar blir det betydligt enklare och mindre riskfyllt, samtidigt som det är billigare, menar Rolf. Er APID One har testkörts med svenska korvetten HMS Karlstad under skarpa förhållanden utanför Karlskrona. Berätta! – Vi blev ordentligt granskade av FMV (Försvarets Materielverk) och klarade oss väldigt bra i utvärderingen. Det är något vi förstås är stolta över och som verkligen ger en bra PR, säger Rolf och Emmelie. Att få chansen att flyga helt från HMS Karlstad och att klara av att starta och landa helt autonomt tillsammans med FMV var helt klart en milstolpe i vår historia som vi är väldigt stolta över. Vilka är era erfarenheter från Almedalen och Huvudflygdagen på Malmen i år? – Vi var med på Flygets dag på Almedalen och lyssnade på många intressanta seminarier. Alla beslutsCYBAERO BILDADES: 2003. PRODUKT/BRANSCH: Utvecklar och tillverkar autonoma, fjärrstyrda obemannade helikoptrar med tillhörande sensorsystem. APID One är designad för att bära nyttolast och bränsle upp till 70 kg. Riktar sig mest till myndigheter – militärt, skogindustrin, kraftindustrin (kontroller, mätningar med mera uppifrån), men även kommersiellt. ANTAL ANSTÄLLDA: 45. OMSÄTTNING: Är ett utvecklingsbolag på väg mot att industrialisera sig och jobba med regelbundna leveranser. Därför har omsättningen tidigare varit låg.