AMES 1
Bo Stark anser att man ska vara grundlig i att gö
ra bra research om en ny marknad, inför en satsning utomlands. Varje marknad är unik och man kan inte upprepa tidigare tillvägagångssätt. Att lära sig av tidigare lanseringar är dock en framgång. SOM MAN SÅR FÅR MAN SKÖRDA Väderstad är ett stort företag som förtjänar större uppmärksamhet av omvärlden och i media. Man omsätter årligen 2,2 miljarder kronor och har ca 1 100 anställda. Väderstad tillverkar högpresterande lantbruksmaskiner som är byggda för att skapa goda resultat och en hög avkastning för lantbrukaren. Målet är att nå stora skördar, oavsett om det handlar om jordbearbetning eller sådd. Företaget har starkt präglats av det entreprenörskap som familjen Stark har skapat genom åren. Ett generationsskifte i ägarskapet möter nu en allt mer differentierad marknad. TEXT: PER ODDMAN FOTO: VÄDERSTAD V äderstad strävar efter att utveckla maskiner som gör flera arbetsmoment, med hög avverkningskapacitet, under en och samma överfart av marken. På marknaden har man positionerat sig som en av de bättre och ledande inom området jordbearbetning och sådd. I företaget görs omfattande tester av kvaliteten som: fältprovning, mekanisk provning, utmattningsprovning och laboratorietester. Vidare handlar det om en fokusering gällande inriktning av försäljningen på stora maskinintensiva jordbruk. Det har visat sig vara en framgång. Väderstad är aktiva i ordets rätta bemärkelse på 40 olika marknader och 20 av dessa marknader bearbetas mycket intensivt. Egna säljbolag finns i 11 länder. I de fd Öststatsländerna som till exempel Ungern och Baltikum jobbar man med direktförsäljning. I flera länder som t ex Polen, Ungern och Litauen har man byggt egna lokaler och i övriga länder där man har egna försäljningsbolag, finns man i hyrda lokaler. Här kan man som kund köpa maskiner, reservdelar och få den service och vägledning som behövs för att få ut det bästa av sin jordbruksmaskin. – Varje satsning är unik på en ny 28 marknad och har sin prövning. Vi har tittat på vart i världen som det bäst finns avsättning för våra produkter. Det handlar helt enkelt om länder med stor åkerareal, berättar Bo Stark försäljningschef Norden samt en av delägarna till Väderstad. RYSSLAND Det var tidigare en av de stora marknaderna för Väderstad. Beroende på att Rubeln fallit i värde under flera år så har det inneburit att Väderstads maskiner, liksom övriga jordbruksmaskiner från väst, blivit betydligt dyrare än tidigare på den ryska marknaden. Då blir följden att det blir svårt att göra affärer på denna marknad. Det handlar om politik och ekonomi på de olika marknaderna. RESEARCH Något som är viktigt är att göra omfattande research om varje marknad. Man får helt enkelt arbeta sig fram och träffa folk som har kunskap om de olika länderna. – Mycket hänger här på vår personal som är kompetenta, lyhörda och intresserar sig för marknaden, säger Bo Stark. VÄDERSTADS RAPID 400 kombi, en mångsidig och flexibel såmaskin som passar alla behov. Rapid 300/400 kan vara en av världens mest tillverkade såmaskiner och finns nu hos mer än 25 000 lantbrukare sedan den lyckade lanseringen år 1991. ETT OMFATTANDE JORDBRUK finns i den tidigare av Sovjetiskt styrda kornboden Ungern. Vidare finns en stor avsättning för Väderstads produkter i Tyskland, Frankrike och Baltikum. Här har Väderstad sedan många år en betydande försäljning mycket beroende på att deras produkter här passar lantbrukarna som handen i handsken. Man har på senare år till och med börjat att ökat försäljningen i Afrika ordentligt och då i länder som Sudan och Sydafrika. – Det handlar om att göra en lokal anpassning till de förhållanden som råder i varje land. Dels finns det självklart kulturella skillnader men mycket hänger på sådana enkla saker som att jordmånen är olika i länderna. I England är jorden fuktig och i Ungern torr. Det gör att våra maskiner måste vara flexibla och universella, säger Bo Stark. ANPASSNING TILL LAGAR Något som man dessutom måste ta hänsyn till är alla de lagar och regler som gäller i olika länder. Att anpassa sin befintliga maskin kan vara både kostsamt och tidskrävande för en maskintillverkare. Väderstad har löst det genom att man har en basprodukt, en stomme eller man skulle kunna kalla det för ett chassi. På detta plockar man på de delar som behövs för att anpassa produkten till den unika lokala marknaden. Detta blir kostnadseffektivt och man får en bred produkt som passar på flera marknader. En flexibel lösning som löser många problem. Dessutom har varje maskin en rad tillbehör som går att köpa till för att ytterligare göra maskinen anpassad till just den enskilde lantbrukarens tycke och smak. TILLVERKAR FÖR OLIKA MARKNADER Drygt 4000 maskiner tillverkas per år och som säljs till 40 olika marknader. En stor del av utprovningen av nya maskiner görs i nära samarbete med lantbrukare på gårdar runt om i världen. Detta leder självklart Väderstad till förbättringar och nya tankesätt. Många av Väderstads maskiner har få rörliga delar och fjädring på alla arbetande delar, vilket gör att maskinerna blir extremt långlivade. Antalet marknader är också viktigt för Väderstad då själva mängden gör att