AMES 1
NYFÖRETAGANDE OCH RÅDGIVNING REKORDHÖGT TEXT: PET
ER NORDLANDER Trots att en god arbetsmarknad och konjunktur brukar innebära att nyföretagandet minskar har intresset för rådgivning vid Nyföretagarcentrum i Linköping varit rekordhögt. Erik Åqvist, VD för verksamheten vid Nyföretagarcentrum berättar att man har haft ett konstant högt tryck på rådgivningen under de senaste tre kvartalen och träffat 18 % fler klienter än förra året. Nyföretagandet i Linköping ökar, vad beror det på? – Man hör ofta att vi i Östergötland inte tillhör Sveriges mest företagsamma individer men själv upplever jag raka motsatsen bland de klienter vi möter. Det är generellt en mer nyfiken och positiv attityd till att driva eget och dessutom är de företagsidéer vi får presenterade innovativa och bedöms ha goda förutsättningar att nå framgång, säger Erik Åqvist, vd på Nyföretagarcentrum i Linköping. Vad ser du för andra indikationer på att det går bra för Linköping? – Jag har tidigare uttryckt farhågor då andelen registrerade patent och varumärken för både Linköping och regionen gick ned under 2013 och 2014. Det var förhoppningsvis bara ett hack i kurvan då statistiken från PRV för 2015 visade på en stark ökning. Linköping hamnade på sjunde plats i landet gällande patent- och varumärkesansökningar och länet klättrade betydligt i totallistan. Det, precis som nyföretagandet, är en bra temperaturmätare på entreprenörs- och innovationskraften. Det vi måste arbeta vidare med, är att lyfta länet i stort. Ingen annan kommun än Linköping kvalar in på topp 20 listan. Men generellt är det en positiv och bra dialog bland Östgötarna genom den av Region Östergötland ledda samverkan mellan olika aktörer, East Sweden Business Region. Förhoppningsvis vänder det upp även i övriga kommuner framöver. 16 Om vi mer specifikt diskuterar Linköping, hur ser det ut för nyföretagandet i år Erik? – Utifrån mitt perspektiv är det odelat positiva tecken. Vi har precis genomfört 400 rådgivningar vilka resulterat i närmare 100 företagsstarter. Noterbart, att det är exakt jämnt fördelat, 50/50 %, mellan kvinnor och män gällande ägar- och/ eller delägarskap i bolagen. Vidare sjunker medelåldern för tredje året i rad och hela 45 % av våra klienter är under 30 år. fler kvinnor söker sig åter till vår rådgivning vilket i förlängningen ger fler reella starter. Gällande de yngre är det påtagligt att satsningen på UF, entreprenörskap i skolan, och initiativ som NuLinks Sommarföretagare ger en god effekt över tid. Det är viktigt att unga människor får upp ögonen för företagandets villkor redan tidigt för att bära med sig dessa erfarenheter under studietiden liksom vidare in i yrkeslivet. Man sår ett frö som i vissa fall är helt avgörande för att identifiera en potentiell affärsmöjlighet. Dessutom är vår goda samverkan med Innovationskontoret och LiU viktig. Vi vill att fler studenter skall hitta till oss och få rådgivning. Förhoppningsvis får vi deras affärsidé att slå rot just här, poängterar Erik. Gällande gruppen företagare med utländsk härkomst är statistiken för året fortsatt positiv. Erik förklarar. – För några år sedan Erik Åqvist, vd på Nyföretagarcentrum i Linköping Vad tror du ligger bakom förändringen? – Det är flera faktorer som samverkar. Gällande kvinnorna har vi tidigare haft starka siffror i Linköping. Efter en minskning under 2014 satsade vi på målgruppsanpassad marknadsföring finansierad av NuLink. Det har fått mycket positivt genomslag och var det betydligt färre ur den gruppen som efter rådgivning startade företag. Nu ser vi att andelen klienter med utländsk bakgrund, som utgör 25 %, i lika hög utsträckning som andra startar företag. Det är mycket glädjande och ett rejält trendbrott. Vad ser du som centralt för att bibehålla den positiva trenden och vad kan förbättras? – Sedan jag började för snart fem år sedan har vi åstadkommit väldigt mycket. Egentligen har vissa förändringar gått snabbare och bättre än vad jag kunnat föreställa mig. Då jag själv är entreprenör i hjärtat har jag svårt att luta mig tillbaka. Jag ser fram emot att vässa oss ytterligare. Genom det smått unika samarbetet vi har i Linköping mellan kommun, näringsliv och institutioner som LiU, ALMI med flera intressenter har vi en transparent och mycket god grund att stå på. Vi behöver dock fortsätta förbättra, utveckla och fördjupa samverkan inom kommunens olika förvaltningar och bolag, samt än mer effektivisera så att vi aktörer inte dubbelarbetar gentemot klienterna. Vidare bör informationen om de fantastiska möjligheter som våra Linköpingsbor har kommuniceras tydligare. Du sticker ut hakan lite? Jag sade för några år sedan att jag anser Linköping och regionen ha norra Europas bästa förutsättningar att bli bäst tänkbara plats att driva och utveckla ett företag på. Det står jag fortfarande benhårt fast vid. Storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö kommer växa sig än större. Men vi kommer att växa mer än dem proportionellt. Det är här det händer. Nu är det upp till oss och våra politiker att sopa undan de hinder som ibland gör resan lite långsammare och krokigare för alla fantastiska och modiga entreprenörer. Det finns inga gränser för vad vi kan uppnå tillsammans. n Foto: Björn Lisinski Foto: privat